Jonatan
    Hej!
    Jag studerar hotell och turismprogrammet och det är mitt sista året. Jag vill bli en socionom i framtiden. Därför tänkte jag gå sådan utbildning i Gävle (för att jag ville ha distans). Men behörigheten är att man måste läsa klart Matte B Samhälle A och jag har bara läst klart Matte 1a och Samhälle 1a1. Resten av mina betyg ligger på E och D-nivå. Vart ska jag vända mig till för att läsa upp dessa kurser och höja upp betyg i några kurser? Hur länge kommer det att ta? Hinner jag innan hösten 2015`?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Jonatan!

    Det blir svårt för dig att hinna läsa in Matematik 2 och Samhällskunskap 1a2 innan mitten på juni (då det är "deadline" för att komplettera ansökan till högskola till hösten 2016).

    Du kan göra ansökan innan 15 april och kryssa för "kommer komplettera med betyg" men då måste du senast i mitten av juni skicka in alla betyg som bekräftar din behörighet.

    Jag antar att du har läst eller läser nu - kurserna för Grundläggande behörighet till högskolestudier (svenska 2 och 3 samt engelska 6).

    Du kan bedriva självstuier i Matematik 2 och i Samhällskunskap 1a2 och anmäla dig till prövningar (skola har rätt att ta prövningsavgift á 500 kr per prövning).  Om du inte läser sv 2 och 3 och eng6, blir det väldigt svårt (kanske t o m omöjligt) att hinna få godkända betyg i alla de kurser innan mitten av juni och sen är det för sent att komplettera med betyg.

    I så fall kan du under våren kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd och boka tid med SYV på Komvux för planering av hur och när du ska kunna få läsa alla de kurser som du behöver för behörighet + du kan också försöka läsa upp några kurser från E till högre betyg (dock just detta kan bli svårt då många Komvux tar inte in studerande för konkurrenskomplettering).

    Under alla omständigheter råder jag dig att göra Högskoleprovet

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Hej Anna!
    • : Tack för brett svar! Jag har läst klart engelska 6 och detta året läser jag svenska 3 så här antar jag att det är inga problem. Jag ska kontakta Komvux för att jag är inte riktigt med hur ska jag läsa själv dessa två kurser.
    • Mikael : Komvux kommer att svara att du kan börja läsa hos dem tidigast från 1 juli 2016, för att så länge du läser på gymnasiet, kan du ej samtidigt läsa på komvux. I matte finns det en bra sida www.matteboken.se