Elev

    Jag vill utbilda mig att jobba inom motorsport som tekniker. Jag har inte tidigare jobbat med det, utbildat mig etc. Finns det en möjlighet? Hur ska jag göra?

    • Anna : Vilket år är du född? Detta frågar jag för att det är viktigt att veta under vilket kalenderår du fyller 20 år. Det finns åldersgränser för gymnasiet, komvux, folkhögskola - så det är viktigt att veta din exakta ålder.
    • Elev : Jag är född 2004, november
    • Anna : Från 1 juli 2024 "hör" du till komvux. Innan dess kan du läsa på gymnasiet eller på en folkhögskola.
    • Elev : Vad ska jag läsa på komvux då? Just nu går jag i 3:an på gymnasiet där jag pluggar estet teater, vad behöver jag läsa till? Eller varit hittar jag den typ av information?
    • Milla : Se mitt svar nedan. Om du genomför tredje året på gymnasiet och får ut examensbevis eller studiebevis, då har du i så fall "fullständig gymnasiekompetens", vilket gör att du blir mycket lågt prioriterad av komvux och troligtvis ej ska kunna få plats på ngn yrkesutbildning på gymnasial nivå. Läs gärna mitt svar nedan.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Cornelia,
    jag gissar på att du i din fråga menar Yrket Racingmekaniker, stämmer det?
    det finns utbildningar på gymnasieskolorna som kan leda till möjlighet att jobba som "tekniker" inom motorsport (Racingmekaniker):
    se exempel: svalofs-gymnasium som erbjuder profil Tävlingstekniker på FT/Personbil.
    Racingmekaniker - är i grunden personbilsmekaniker. Om du utbildar dig till personbilsmekaniker och visar dig vara mycket duktig inom det yrket, kan möjlighet finnas att få jobb som racinegmekaniker, eller som du skriver "tekniker inom motorsport", är i alla fall min förhoppning.
    Du får gärna fråga de verksamma inom det yrket som du är intresserad av vilken utbildning de har haft innan de fick jobbet.
    Mitt förslag är att du överväger söka till en gymnasieskola som erbjuder profil Racingmekaniker/tävlingstekniker på FT/Personbil. Om du läser på gymnasiet i 3 år på "fel utbildning" kan det bli rätt så svårt att få ännu en utbildning på gymnasial nivå - detta på grund av att du blir lågt prioriterad av komvux som har begränsade resurser och tyvärr mycket sällan har råd att ge yrkesutbildning på gymnasial nivå till sökande som redan har "gymnasiekompetens" med sig i bagaget.
    Det kan finnas privata utbildningar, där du betalar själv och inte har rätt till studiemedel, vilket kan bli rätt dyrt, och utan ngn garanti att efter en sådan utbildning få ett jobb.
    Du får gärna berätta om din utbildningsbakgrund. Vad gör du idag? Varför är du intresserad av att bli tekniker inom motorsport? Kan du tänka dig jobba inom ngt annat yrke och i så fall inom vilket?
    Har du kontakter inom motorsport som kan hjälpa dig att komma in i branschen? Om du inte skulle få jobb inom just motorsport, kan du tänka dig jobba som en "vanlig Bilmekaniker" i så fall?

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,

    vi har varit i kontakt med några sakkunniga och fick svar om att special-utbildning till just Racermekaniker/Tävlingsmekaniker som är öppen för alla att söka finns i Sverige endast på några få gymnasieskolor. Om man inte kan läsa den utbildning på en gymnasieskola, bör man försöka utbilda sig till "vanlig" bilmekaniker och jobba i några år och försöka sedan komma in på en arbetsplats (oftast genom personliga kontakter) där man kan genom att "titta på" eller "gå bredvid" lära sig just den specialiseringen - just mot tävlings-/racermekaniker eller tekniker. Jag upprepar nu samma tanke som finns i mitt tidigare svar till dig om att det blir svårt för dig (kanske t o m omöjligt) att utbilda dig till bilmekaniker om du först genomför 3-årig utbildning på gymnasiet och sedan försöker komma in på yrkesutbildning på komvux. För det första, så är det endast i några få kommuner som vuxna (via komvux) utbildas till bilmekaniker, för det andra så blir man lågprioriterad inför yrkesutbildning om man redan har fullständig gymnasiekompetens. Även arbetsförmedlingen kan erbjuda (köpa in) utbildning till bilmekaniker, men på AF prioriteras man om man har varit arbetslös under längre tid + att AF ska då göra bedömning att utan den utbildningen har man små chanser att få jobb och med den utbildningen har man stora chanser att få jobb + att AF ska ha pengar kvar i utbildningsbudgeten för just den perioden när din utbildning ska köpas in (för att om pengarna är slut får man vänta på att nya pengar kommer in vilket kan dröja och under tiden så kanske du tvingas att ta ett annat jobb och inte längre är en aktiv arbetssökande...). Så, det är mycket osäker väg att gå om man ska försöka få yrkesutbildning på gymnasial nivå som vuxen. Den säkraste lösningen för dig skulle vara att snarast komma i kontakt med en gymnasieskola som har den specialiserade utbildningen till Racingmekaniker och försöka hoppa in i en pågående utbildning. Har du tur och visar dig motiverad och duktig så kan det inte uteslutas att du skulle kunna bli klar med utbildningen på två läsår, alltså om du hoppar in nu (under hösten 2022) så kan du i bästa fall bli klar med gymnasiet till sommaren 2024, men du måste vara beredd att läsa under längre tid så att du blir klar till sommaren 2025. Om du nu stannar kvar på din nuvarande gymnasial utbildning och får ut examensbevis eller studiebevis till sommaren 2023, är vår bedömning att du har små chanser att utbilda dig till racingmekaniker.