Maria

    Hej! Jag gick ekonomiprogrammet med inriktning juridik på gymnasiet men går nu andra terminen på sjuksköterskeprogrammet. Har alltid velat bli läkare men gav upp pga att jag inte hade tillräckliga betyg, men har nu ångrat mig och vill försöka ändå. Jag har läst Naturkunskap 2 och Matematik 2 på gymnasiet. Som jag förstår det behöver jag läsa Matematik 3 och 4 för att få behörighet samt Naturämnena (biologi, kemi). Men, hur går jag tillväga? Är det bäst att börja med att läsa matte 3 på komvux för att få behörighet till naturvetenskapligt basår och sedan gå det eller läsa alla kurser för sig på komvux? Vill alltså veta hur jag ska få behörighet eftersom att jag inte gick Naturnatur på gymnasiet för att sedan kunna söka till läkarprogrammet med antigen betyg eller högskoleprovet. Tack :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    jag vill börja med att "påminna" om att du även kan kika på yrken som Specialistsjuksköterska och Barnmorska, det finns alltså påbyggnadsmöjligheter efter ssk-programmet (det vet du säkert själv redan men jag nämner det här i alla fall).

    Vidare till svar på din fråga.
    Betyg i kurserna fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 (om du läser de på komvux eller gör prövningar i dem). Du kan givetvis börja med att läsa matte 3 på komvux och söka senare till naturvetenskapligt basår. På några lärosäten finns nat.vet.basår där endast matte 2 krävs och på de lärosäten behöver du inte komplettera med matte 3 för att bli behörig att söka. Betyg från basåret som läses på högskolenivå eller på en folkhögskola kommer inte påverka ditt meritvärde, som är då oförändrat - samma meritvärde som du hade när du slutade på gymnasiet.
    Så, om du tror du kan få höga betyg i fysik2, kemi2 och biologi2 samt i matte 4 - då är det fördelaktigare för dig att få betyg från komvux eller från prövningar, för att de betygen kommer i så fall höja ditt meritvärde.
    Gör högskoleprovet. Det kan du göra medan du läser vilken utbildning som helst eller när du inte läser någon utbildning. Har man flera resultat från högskoleprovet, är det högsta av dem som gäller. Du får gärna läsa en sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar också, som förhoppningsvis förklarar ännu lite bättre det som jag svarade nu.

    • Mikael : Går inte att ge garantier på att komma in på varken sig komvux, basår eller läkarprogrammet… Vill man prövas till läkarprogrammet måste man bli Behörig och hur högt meritvärde man har kommer i andra hand, bl.a för att man kan komma in i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet). Sök till komvux och till basåren på högskolenivå och även på folkhögskolorna samtidigt; blir du antagen på fler än ett ställe kan du välja sen.