Caroline
    Jag kom in på mitt första val, vilket var samhällsvetenskap på Sigrid Rudebecks gymnasium i Göteborg. Men jag trivs verkligen inte, det är både människorna och själva nivån på utbildningen som gör att jag inte trivs. De senaste två åren i grundskolan har jag pluggat ihjäl mig för att komma in på Sigrid Rudebeck och har mått jättedåligt över hur stressad jag blev av allt plugg. Jag trodde att när jag kom in på gymnasiet att allt skulle vända och jag skulle få kompisar och samtidigt få en bra utbildning. Istället har jag jätte ångest på kvällarna av tanken på att behöva gå dit dagen efter. Jag blir inte bra behandlad i klassen och jag tror inte jag kommer orka med allt plugg och jag har varit där i en vecka drygt.

    Därför är jag desperat av att få byta skola och jag funderar på Schillerska gymnasiet. Där är poängen dock mycket lägre än vad jag har kämpat för att få och det är inte ens säkert att jag kommer in eftersom det är folk i reserv som kommer in först. Jag kan även tänka mig att söka till humanistiska programmet på Schillerska för att kunna få byta gymnasium, men det är ju inte heller säkert att jag kommer in.

    Jag har funderat på andra skolor också men de har inte känts helt rätt och jag vill allra helst gå på en skola i centrala Göteborg och inte på Lindholmen, vilket blir ett problem eftersom det begränsar antalet skolor.

    Jag undrar därför vad jag ska göra, ska jag gå kvar i en skola där jag får ångest bara av tanken på att gå dit eller byta till en annan skola som kanske inte alls är vad jag vill gå på och där själva nivån på utbildningen är lägre än vad jag är kapabel till (eftersom jag gillar skolan i vanliga fall och vill få en bra utbildning) men där det kanske finns människor som är villiga att bli mina kompisar?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Caroline,
    jag råder dig ta reda på var det finns lediga platser /alla de skolor och program som du kan tänka dig/. Om det finns lediga platser och du är behörig till programmet, kommer du in direkt.
    Om alla platser är upptagna, kan de ställa dig i Reserv. Från reserv tas elever in upp till en månad /som längst/ efter skolstarten.
    Angående att få kompisar så är det väldigt tråkigt och beklagligt att du inte mötte några elever på din skola, som du blev kompis med än. Det tar kanske lite extra tid att få nya kompisar.
    I fall du är intresserad av att studera på distans, titta här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium - det är en gymnasieskola som erbjuder distansstudier i fyra högskoleförberedande program. Om du byter till distansstudier /måste först få reda på om det finns plats kvar/ är det inget som säger att du måste studera på distans i alla tre år. Du kan senare byta till en skola med "vanlig undervisning" - när det blir en plats ledig (t.ex. om någon elev flyttar med sin familj till en annan stad).
    Har du pratat med skolpersonal och dina föräldrar? De kanske har bra tips/råd att komma med.
    På skolan är det din klasslärare, kurator, skolsköterska, skolpsykolog och rektor på ditt program, som du kan vända dig till.
    Önskar dig allt väl & hoppas verkligen att det löser sig!
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Caroline, jag vill komplettera det svaret som du tidigare fått från min kollega.
    Jag tycker Liselotte har gett dig några bra råd. Själv tänkte jag även på Individuellt alternativ inom IM /Introduktionsprogrammen/, som kanske också kan vara ett bra alternativ för dig. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ Där börjar text med "Inte behörig?" och du är behörig, men ibland kan man gå på Individuellt alternativ även om man är behörig. Du kan kontakta kurator och/eller rektor på IM /introduktionsprogrammen/. På Individuellt alternativ kombinerar man studier med praktik och kan även gå "Helpraktik", man är då inskriven på gymnasiet och har rätt till gratis lunch och Studiehjälp från CSN men i praktiken bara går på praktik.
    Det är en nödlösning i fall du absolut inte trivs på din skola och det inte finns plats någonstans dit du vill byta.
    Om du går på Individ.alternativ eller på ngt. program som du kanske inte i första hand vill gå på, kan du söka om till nästa års gymnasieantagning. Du söker då fortfarande på dina "gamla" betyg från å k 9.
    Fördelen med att söka om nästa år är att du blir ett år äldre och mognare, vet bättre vad du vill och vad som passar dig, har gott om tid för att undersöka olika alternativ.
    Andra lösningar inkluderar Arbetsförmedlingen. Om du hittar en arbetsgivare som vill anställa dig, kan den arbetsgivaren få ersättning från Arbetsförmedlingen inom satsningen "Yrkesintroduktionsanställning" som är för personer/arbetssökande mellan 15 och 24 år. Hur mycket stöd kan du och arbetsgivaren få är det AF som bestämmer. Du måste själv hitta en intresserad arbetsgivare och vända sig sedan till AF.

    Prata med dina vårdnadshavare också /du är inte Myndig och kan därför inte helt själv besluta om vad du skall göra/. Återkom om du har fler frågor.

    Hälsningar
    Mikael SYV