Ellen
    Hej! Jag gick samhällskunskapsprogrammet i gymnasiet och tog studenten 2018. Nu såhär i efterhand ångrar jag att jag inte gick nån frisörlinje eller liknande. Vad finns det för alternativ nu och hur kan jag gå till väga? Kan jag utbilda på mig på någon yrkeshögskola eller är drömmen om att bli frisör hopplös? Är bosatt i Skåne om det spelar någon roll.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen, du ställer en svår fråga...
    ...  pga din ålder (du är över 20 år) så kan du inte längre bli antagen till ungdomsgymnasiet. Komvux i vissa kommuner kan ha utbildningar till frisör men om du redan har gymnasiekompetens, kommer du nästan garanterat ej bli antagen till en yrkesutbildning på komvux. Inom yrkeshögskola finns inte några utbildningar till frisör, i alla fall som det är nu... men kika på utbudet på www.yhguiden.se - utbud av yh fylls på kontinuerligt.
    Arbetsförmedlingen har tidigare i några få fall köpt utb.till frisör till arbetslösa... chansen är inte så stor, men fråga gärna på AF om det också.
    *****
    De mer realistiska alternativen för att som vuxen utbilda sig till Frisör:
    Det finns ett antal privata skolor med frisörutbildningar.
    Ännu ett alternativ  är den företagsförlagda utbildningen som kallas traineeutbildning. Utbildningen sker på salong under cirka tre år. Du måste i så fall hitta en arbetsgivare som är beredd att ta in dig som trainee.

    Mer om Trainee-alternativet: Företagsförlagd traineeutbildning: Som trainee lär du dig frisöryrket hos ett frisörföretag med en behörig frisör som handledare, du hittar själv en salong som vill utbilda/anställa dig. Hittar du en plats blir du anställd som trainee i 5.000 timmar (4 nivåer) du och din handledare följer en läroplan för frisöryrket. Du avlägger delprov och teoriprov efter 2.000 timmar (nivå 1) och sedan det slutgiltiga gesällprovet efter ytterligare 3.000 timmar (nivå 4).