Gustaf
    Hej! jag är en 18 kille som går andra året på samhällsvetenskapliga programmet och har inriktning media, jag är intresserad av tvspel/esport och fotboll. Jag funderar på att göra någonting om tv-spel men vet inte vad, kan du komma med exempel? Tack på förhand. Mvh Gustaf.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gustaf,

    kika gärna på yrkespresentationer Dataspelare>>, Dataspelsutvecklare>>

    samt

    Sportagent>>, Sportkommentator>>, Sportvideoanalytiker>>, Idrottare>>, och se om du får några idéer till gymnasiearbete.

    Eftersom du läser mot examen från Samhällsvet.programmet måste ditt GA ha samhälls-inriktning; kanske kan du skriva om hur dataspelandet påverkar samhälle? eller hur sport (i synnerhet Fotboll) påverkar samhället? t.ex hur stor % av befolkningen utövar sport/fotboll och hur det påverkar samhällsekonomi?

    Du är intresserad av TV-spel/e-sport. Kanske kan du undersöka hur "tillkomst av TV-spel" påverkade antal "hemmasittare"? "Hemmasittare" kallas det ungdomar som inte går i skola och inte jobbar, och inte aktivt söker jobb - de flesta av dem spelar dataspel på nätterna och sover på dagarna. Frågan kan t.ex ställas så här: fanns det färre antal hemmasittare innan TV-spel uppfanns? Och om man kan med hjälp av TV-spel/dataspel locka tillbaka hemmasittare till skola/arbetsliv - och i så fall hur? Du kanske kan ta fram några förslag.

    Se t.ex längst ner på yrke/kaa-ansvarig>> - det finns planer på att med hjälp med dataspel motivera hemmasittare tillbaka till skolorna eller få dem att söka jobb. Tror du det kommer att funka bra? eller inte? Varför kommer det, tror du, att funka? eller varför inte? - Motivera. Och kom med egna förslag på hur man kan lösa det problemet.

    Ett annat forslag: undersök om man kan med hjälp av sport (i synnerhet Fotboll) att motivera folk till att kämpa mer i skolan och/eller söka jobb (återigen de som inte gör det idag).

    Ännu ett forslag: ta fram siffror på hur stor andel av BNP, Brutto-national-produkt som sport eller dataspelsindustri upptar i Sverige. Jämför med andra länder. Dra slutsatser och gör prognos för framtiden - hur kommer utvecklingen att gå, åt vilket håll.

    Som sagt, ditt GA måste ha "samhällsinriktning". Och du måste få temat godkänt av din handledare för GA. En bra idé är att i god tid ta reda på vem din handledare för GA blir och prata med "henom". Det kan hända att hen har en lista på teman som hen vill att ni väljer från. Även i detta fallet kan du diskutera att "modifiera" temat, men du måste först veta om det är du själv som fritt får komma på vad du vill göra inom ditt GA, eller om handledaren har sina egna idéer och i så fall måste du anpassa dig och ni måste komma överens.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV