Lana

    Hej! Jag har tagit gymnasieexamen och mina betyg ligger på 16,65. Jag vill jobba inom arkitektur i Chalmers, vilket ligger på ca 21,5. Jag har tidigare gjort högskoleprovet, där jag fick 0,85. Har också funderat till tekniskt basår och försöka plugga något liknande. Att plugga upp mina betyg kommer att kosta 10,000kr. Vilket inte garanterar att jag får de betyg jag behöver. Dessutom tar det för läng tid. Vad ska jag göra?

    • Jelena : Arkitektprovet? göra högskoleprovet flera gånger? Kika på andra yrken? Kika på yrkeshögsoleutbildningar inom arkitektur-kunskapsområde?
    • : Funderar på arkitekturprovet. Tack!
    • Julia : Läs även mitt Svar, nedan. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lana,
    jag tycker du fick några mycket bra förslag i kommentaren (Jelenas kommentar).
    Fundera på att göra Arkitektprovet. För info om arkitektprovet - Arkitektprovet.se
    Högskoleprovet får du göra många ggr; möjlighet till det ges 2 ggr/året.
    Det finns också andra yrken inom "arkitektur" - t.ex Teknisk Ritare; Teknisk Illustratör, CAD-konstruktör; andra yrken inom "BIM-CAD"... t.ex yrke/anlaggningsprojektor-bim

    Du får också gärna kika på ännu fler yrken, exempelvis:
    yrke/produktvisualiserare
    yrke/3d-tekniker
    yrke/teknikinformatör

    Några exempel på Utbildningar inom yrkeshögskola som kanske kan bli av intresse för dig***:
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/3d-tekniker
    handelsakademin/anlaggningsprojektor-ingenjor-med-bim-kompetens
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering

    *** - ansökan till högskolor-universitet och till yrkeshögskoleutb. sker helt oberoende av varandra; på så sätt kan man söka till högskoleutbildningar och samtidigt till många olika yh. Man kan bli antagen till högskola/universitet & samtidigt bli antagen till flera olika yh; och i så fall kan man välja sedan - vilket alternativ man väljer att tacka Ja till.