Ebba
    Hej! Jag har nyligen börjat ettan på gymnasiet men då jag verkligen inte trivdes och den skolan jag ville byta till var full så har jag nu tagit ett sabbatsår. Jag är född 00 och började alltså ett år tidigare så jag har gått med dem som är födda 99. Därför har jag bestämt att jag söker Täby Enskilda nästa år och går om ettan med dem som är lika gamla. Jag har alltid tänkt att jag ska jobba i stallet jag står i och ta det lugnt innan jag börjar igen men nu börjar alla stressa mig att jag måste plugga på något annat sätt och att jag kommer misslyckad totalt med mitt liv annars osv. Vad tycker du att jag borde göra?( Jag är väldigt intresserad av foto och tänker gå Estet/Media på TEG)
    • Liselotte : Det finns många bra hemsidor som hjälper till med att bedriva SJÄLVSTUDIER- exempel: www.matteboken.se och vill du ha fler tips på bra sidor för självstudier, hör av dig igen. Har man kunskaper kan man senare göra prövningar och få betyg, men även utan betyg, är det alltid bra att kunna mer.
    • Julia : Är det den här skolan du vill söka till http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/taby-enskilda-gymnasium ? En populär skola som kan vara svår att komma in på. Nu vet jag inte om du har A-betyg i alla ämnen från grundskola + A-betyg i Moderna språk också och med det uppnår max i Betygspoäng, men i annat fall - så kan du fundera på att göra prövning i någon grundskolekurs för att ha det nya (högre) betyget att konkurrera med om plats på gymnasiet.
    • : Jag hade 280 i merit och antagningsgränsen på estet i år var 262,5 så det är väl inte 100% säkert och därför låter det väldigt intressant att göra prövning för högre betyg! Hur och var gör jag det isåfall? :)
    • Liselotte : Det är lite olika i olika kommuner, är du skriven (folkbokförd) i Vallentuna? Jag ska kolla upp det - hur det är i din kommun. Dock är det nästan säkert att varje prövning kommer att kosta 500 kr. Det brukar de nämligen göra.
    • : Jag lyckades inte ändra min profil på mobilen men gjorde det nu på datorn, jag har nyligen flyttat och är bokförd i Upplands Väsby.
    • Liselotte : På Åsö vuxengymnasium kan man göra prövning även om man inte är skriven i Stockholms stad, läs på http://asovuxengymnasium.stockholm.se/vanliga-fragor-faq
    • Liselotte : Info om Prövning på Upplands Väsby hemsida http://www.upplandsvasby.se/2/utbildning-och-barnomsorg/vuxenutbildning/provning.html och enligt vad som står där så verkar det inte vara OK för dig att göra prövning i din egen hemkommun. Kontakta dem och fråga. Men på Åsö Vuxengymnasium verkar det vara OK att göra prövning när man är i "din situation", dvs icke-studerande någonstans. På prövningsenheten i Göteborg tar de också emot personer som inte är skrivna i Gbg. Men det kanske är för långt för dig att åka. Det blir minst 2 ggr som du måste personligen närvara: skriftlig del och muntlig del - som det brukar vara 2-3 veckor emellan.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba!
    Tråkigt att du inte trivdes på gymnasiet.

    Jag råder dig att läsa på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp där vi förklarar vilka alternativ som finns till gymnasieavhopp.

    Du är välkommen att höra av dig igen, när du har läst info (länk ovan).
    Vi ska givetvis försöka ge dig våra bästa råd och all stöd som vi kan ge.

    Bästa hälsningar
    ANNA