Damla98
    Hej jag går första året på gymnasiet och läser samhällevetenskapsprogrammet. Jag ska snart välja vilken inriktning och jag har tänkt läsa beteende eftersom jag gillar psykologi. Jag är inte särskilt bra på att förstå människor och därför tycker folk att jag inte borde satsa på att bli psykolog. Men man går väl i skolan för att lära sig? Vad tycker du?

    Från början ville jag ta naturvetenskapsprogrammet eftersom jag brinner för natur och är ganska duktig på det. Men anledningen till att jag intr valde det var pga matten. Jag är inte särskilt bra på matte. När jag går i 2:an kommer vi ha natur i samhälle och sedan om man vill kan man välja naturkunskap 2 i 3:an. Min fråga här är nu vad har jag för nytta med natur i samhälle? Kan jag bli något inom natur fast än jag läser beteendevetenskap? Om man kan det så kan du ge några exempel? Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli, jag gillar psykologi men också natur och juridik. Jag ska vidare till universitet efter gymnasiet, men vad tycker du jag borde bli? Vad passar mig?
    • : Jag gillar den här sidan, det är SACO (fackförbundet för akademiker) som har gjort en stor lista över massor med roliga yrken man kan plugga till på högskola: http://www.saco.se/studieval--karriar/studieval/yrken-a-o/ Sen vill jag också bara säga att man inte "är" en sorts person som "är bra på matte" eller "är bra på människor". Att vara bra på nåt handlar om vad man GÖR, och det kan man ju lära sig! Du blir bra på att förstå människor av att öva på att lyssna på människor (jag går på psykologprogrammet och de lär ut tips för att lyssna noggrannare, t ex), och du blir bra på matte genom att träna på att räkna. Folk tror alldeles för mycket på vad man måste "vara" och tänker ofta för lite på vad man kan göra - det är faktiskt en psykologisk effekt som inte är så bra för självförtroendet... Om du upptäcker efter gymnasiet att det hade varit bättre att gå Naturvetenskapsprogrammet så kan du gå ett tekniskt basår på universitetet, det betyder att du läser matte- och naturkurserna som ingår i ett naturprogram.
    • Julia : Tack A.K. för bra kommentarer!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad passar just dig är det extremt svårt för mig att svara på - utan att träffa dig en enda gång och bara utifrån din fråga här.
    Du bör boka några samtal hos Studie- & yrkesvägledare på din skola som just finns på skolan för att du skall kunna bolla idéer om din framtida studie- & yrkesval.
    Jag kan ge dig INFORMATION och något råd och hoppas att det blir till hjälp.

    ang. val av inriktning på SA, så är inte inriktning avgörande för framtida studier eller yrkesval.
    Det är ca en sjätte del av utbildningen som inriktning utgör på SA. Just på SA kan man efter alla inriktningar söka i princip samma studier och jobb efter gymnasiet. Välj därför den inriktning som känns bäst för dig just nu. Det är inte avgörande för dina framtida möjligheter. Att man läser en gymnasiekurs i psykologi eller i filosofi, i kommunikation eller i samhällskunskap 2 och 3 - sätter inte stopp för möjlighet att söka till högskola; du får inte heller något yrke på SA, du får allmän gymnasiekompetens.
    Det är lika mycket värt att läsa alla inriktningar på SA.

    ang. läsa till Psykolog och förmåga att förstå människor - så håller jag med dig: man läser för att lära sig.

    Önskar dig allt väl & lycka till i dina studier!
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte