Karin

    Jag är en person med väldigt spridda intressen. På gymnasiet läste jag teknik med designinriktning där vi jobbade projekt baserat i grupper och skapade tex en leksak eller en högtalare tillsammans. Det passade mig bra men kände inte att jag bidrog med så bra kreativa idéer, gillade mer att kombinera gruppens idéer till den bästa. Sedan gick jag en ettårig dans och ledarskapsutbildning där jag fick passion för hur ledarskap och gruppdynamik fungerar. Jag älskar ordning och reda, struktur, problemlösning, är målinriktad och trivs bäst runt kreativa personer med bra idéer. Att få vara med i en brainstorm, kombinera idéer, utveckla och lösa problemen påvägen och känna att gruppen gjorde något bra är helt fantastiskt. Med detta vet jag inte vart jag kan ta mig vidare. Har svårt att hitta utbildningar som känns rätt, har svårt att välja område. Människor runt om mig brukar föreslå någon form av ingenjör men det känns inte heller helt rätt och också lite otydligt vad man gör i jobbet? Med denna otroligt oklara fråga undrar jag om det finns någon utbildning som är det jag tycker är kul som jag inte hittar?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Karin,
    det finns tusentals yrken och hundratusentals utbildningar om man tittar även på andra eftergymnasiala utbildningar förutom endast högskola-universitet, t.ex finns det yrkeshögskola och KKU, om man tänker "endast" på Sverige, men det finns också väldigt många utbildningar utomlands.
    Titta t.ex på yrkeshögskoleutbildningar med start hösten 2021, det är över 1.100 stycken: yhguiden.se/resultat?Education.HT21

     Men vilken utbildning som du kommer tycka är kul är omöjligt för oss på fråga syv att svara om. Titta på många yrken - på www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna. Du kan kanske börja med att titta på yrken https://www.framtid.se Projektkoordinator och Projektledare.