Michaela
    Jag vill jobba som HR, men vet inte vad jag ska läsa på gymnasiet. Jag vet inte heller vilka kurser jag ska välja senare heller.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Michaela,
    se här http://www.framtid.se/profession/personalchefhr-chef/
    är det Personalvetare eller HR specialist eller HR chef du vill bli?

    Behörighet till högskoleutbildningar inom Personalvetenskap är: Grundläggande behörighet + Matematik 3 samt Samhällskunskap 1b.
    Den behörigheten går att uppnå på olika gymnasieprogram. Samhällskunskap 1b är en obligatorisk kurs på högskoleförberedande program. Matematik 3 ingår som obligatorisk kurs på NA, TE och på EK /inriktning Ekonomi/ men på andra program kan man lägga till Matematik 3 inom Programfördjupningen eller inom Individuellt val och på så sätt bli behörig.

    Samhällsvetenskapsprogrammet /inriktning Beteendevetenskap/ skulle jag rekommendera att du tittar lite extra noga på - för att det en av de mycket passande utbildningar för dig med tanke på ditt framtida yrkesval. Det finns en skola som erbjuder den utbildning på distans /Riksrekrytering - elever från hela Sverige kan söka/: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium.

    Jag hittade 318 gymnasieskolor i Sverige som erbjuder den utbildningen och du kan på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=9&orientation=18&variant=&school_type=&county=&order=school sortera ut dem, som ligger på pendlingsavstånd från din bostad.
    På SA kan du läsa många olika kurser inom Programfördjupningen /listan är väldigt lång på kurser som man får läsa men varje skola kan inte erbjuda alla dem, så fråga gärna på förhand - vilka kurser som kommer erbjudas som valbara/. De kurser som jag tycker skulle passa bra i fall man vill jobba med Personal frågor är: Rätten och samhället, 100 poäng
    Psykologi 2a, 50 poäng - den kursen ingår som obligatorisk i inriktning:Beteendevetenskap på SA.
    Psykologi 2b, 50 poäng
    Ledarskap och organisation, 100 poäng
    Kommunikation, 100 poäng
    Textkommunikation, 100 poäng
    Sociologi, 100 poäng.
    Om man läser inriktning Beteendevetenskap på SA, väljer man programfördjupande kurser á 300 poäng. Alla gymnasieelever väljer kurser inom Individuellt val á 200 poäng. På så sätt väljer du 500 poäng och så kan du också ansöka om att få läsa en utökad kurs.

    I fall du vill ha tips på andra alternativ efter gymnasiet, än högskola, titta här http://www.yhguiden.se/utbildning/jensen-yrkeshogskola/lone-personalekonom /ett årig utbildning på en Yrkeshögskola som leder till Yrkeshögskoleexamen/. Du kan se hela utbudet på www.yhguiden.se.

    Med vänlig hälsning
    Julia SYV