Isabella

    Hej! Jag funderar på att ansöka till diplomatutbildningen och har läst på vad som krävs för att komma in där. Det står att man ska läsa jurist eller annat samhällsprogram som t.ex. kandidatprogrammet i fred och utvecklingsstudier. Jag undrar vad man gör om man inte kommer in på varken denna eller på juristlinjen, vilka andra program kan man läsa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som Ansökningskraven är formulerade nu (nov 2020) gäller följande:
    "För att söka till diplomatprogrammet krävs att du har en avslutad akademisk examen motsvarande minst en fil. kand. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska och goda kunskaper i minst ytterligare ett språk - företrädesvis arabiska, franska, mandarin, ryska, spanska eller tyska. Du har mycket goda allmänna kunskaper om det svenska samhället samt ett levande intresse för svensk inrikes- och utrikespolitik. Du har erfarenhet av att ha bott, studerat, praktiserat eller arbetat utomlands och ett stort intresse för omvärlden och olika kulturer. För att påbörja utbildningen krävs även B-körkort." Hänvisning: regeringen.se/jobba-hos-oss/diplomatprogrammet  på sidan, länk ovan - finns även kontaktuppgifter till kontaktpersoner. Du får gärna ställa frågan till de som jobbar med antagning till diplomatprogrammet.
    Fråga SYV jobbar inte med antagning till diplomatprogrammet men jag tänker så här: det krävs goda kunskaper i ännu ett språk, förutom svenska och engelska. De språk som nämns är för det mesta ganska "ovanliga", för Sverige, språk - förutom franska, spanska och tyska- och det är många i Sverige som kan franska,spanska och tyska, så jag skulle i ditt ställe kanske satsat på att lära mig något av de mer ovanliga språken, t.ex mandarin eller ryska. Fundera på att läsa språk och/eller samhällskunskap - på högskolenivå. Men fråga gärna de som jobbar med antagning till diplomatprogrammet.
    Lästips:
    framtid.se/yrke/diplomat
    Regeringen.se/jobba-hos-oss/diplomatprogrammet