Anonymes

    Jag går det naturvetenskapliga programmet och har ett stort intresse för matematik och dess tillämpningar inom fysik. Jag älskar dessutom biologi och programmering och hade velat söka mig en utbildning där jag på något sätt kan väva samman matematiken, fysiken, biologin och programmeringen i mitt yrke. Finns det några exempel på sådana former av ingenjörsutbildningar eller läkarutbildningar. Psykologi är även det ett intressant ämne, jag gillar att erhålla nästan all form kunskap.

    • Anna : Kommer du söka till högskoleutb. till hösten 2021?
    • : Ja det kommer jag
    • Anna : I så fall vet vi inte vilket utbud av utbildningar som kommer finnas. Var god läs mitt svar, nedan. Även "utbud av yrken" förändras; nya yrken tillkommer... :)
    • : Tack för ditt svar! :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    i Sverige är Läkarprogrammet och Psykologiprogrammet "detsamma" oavsett på vilket lärosäte man läser (med undantag av att psykologiprogrammet finns med inriktning mot Idrottspsykologi). Läkare och Psykolog är i Sverige yrken som kräver legitimation från Soc.styrelse och man läser "samma kurser" oavsett vilket universitet man går på.

    Däremot finns det en stor variation på olika ingenjörsprogrammen: Högskoleing. och Civilingenjörsprogrammen med diverse olika inriktningar. Finns t o m ett program som heter "Civilingenjör och Lärare".

    utb.utbud förändras
    Om du kommer söka till högskoleutb.till hösten 2021, i Sverige, då kommer utbudet i sin helhet vara tillgängligt från mitten på mars 2021. Nya utbildningar kan tillkomma. Och de som finns idag kan förändras, flyttas till andra lärosäten eller försvinna.

    Nya yrken tillkommer... också! :)
    Det är inte alls länge sedan som ingen har hört talas om t.ex VR-utvecklare och nu finns det utbildningar inom det område och många jobbar med det. Ta gärna del av info på framtid.se/bloggar/se-in-i-framtiden

    Tips!
    kika på många olika yrken på www.framtid.se (finns över 2.ooo st. beskrivningar där).

    Kika på www.studera.nu - webbplats (gemensam) för svenska högskolor och universitet.
    www.antagning.se ser man de sökbara högskoleutbildningar, i Sverige, och det är på den webbplatsen som man också gör självaste Ansökan till svenska högskole/universitetsutbildningar.

    Eftergymnasiala utbildningar finns även på andra ställen än högskolor-universitet, t.ex inom KKU, folkhögskola och yrkeshögskola.

    Om du vet att du vill läsa på högskolenivå, alltså på en högskola eller på ett universitet och att du vill läsa i Sverige, kan du börja med att titta på dagens utbud av utbildningar på de lärosäten som finns nära dig (där du bor eller där du vill/kan bo efter gymnasiet). Du får också gärna ta kontakt med studerande ambassadörer, studievägledare och utb.ansvariga på de institutioner där du vill studera. Nu är det tyvärr coronakrisen, men annars så brukar man kunna boka in sig på att vara "universitetsstuderande för en dag" för att testa på läsa en viss högskoleutbildning och där också kunna prata med de som läser nu och få en egen uppfattning om det är "ngt för just dig".

    • : Själv har jag tittat på civilingenjör inom bioinformatik. Har du någon information om det programmet?
    • Anna :

      Jag skulle börja med att noga läsa allt som står på utbildningens egen webbplats. Och vid frågor skulle jag ta kontakt med de som jobbar på just det programmet (för att det är just de som "sitter" på den färskaste och djupaste informationen om just den utbildningen). Ser att det även finns program med "liknande namn" t.ex uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=TMB2Y