Sen var det en utbildning som krävde webbutveckling 1 alt programmering 1, är det samma slags utbildning eller 2 olika? Tänker om jag ska söka flera utbildningar måste jag ha båda dom då eller räcker webb utveckling bara?
Frågan om behörighet... om särskild behörighet beskrivs så här: Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper Engelska 6, 100p
Matematik 2, 100p
Programmering 1, 100p
Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2, 100p, alltså om det står "Matematik 2" då betyder det att man ska ha godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c (i en av de kurserna). Du skriver också så här: "Sen var det en utbildning som krävde webbutveckling 1 alt programmering 1, är det samma slags utbildning eller 2 olika? Tänker om jag ska söka flera utbildningar måste jag ha båda dom då eller räcker webb utveckling bara?" Frågan "är det samma slags utbildning eller 2 olika"?_menar du om kurserna Webbutvecking 1 och Programmering 1 är samma kurs, eller menar du någonting annat med din fråga? Gymnasial kurs Webbutveckling 1 hör till ämnet Webbutveckling.Du kan läsa om den kursen och det ämnet på skolverkets webbplats. Kursen Programmering 1 hör till ämnet Programmering. Du kan läsa om den kursen och det ämnet på skolverkets webbplats. Det är givetvis bättre att skaffa sig godkända betyg i båda kurserna, både webbutveckling 1 (och kanske t o m 2 och 3) och i Programmering 1 (och kanske även i de högre kurserna inom det ämnet också). Är man intresserad av DATA-IT och vill skaffa sig utbildning inom det område och jobba inom det område så är det fördelaktigt med flera betyg i kurserna. Genom att läsa fler kurser skaffar du dig mer kunskap men också fler meriter inför ansökan till yrkeshögskoleutbildningar inom DATA-IT. Yrkeshögskola tar in på "sammantagen bedömning" där även tester-intervjuer, arbetsprover och liknande kan ingå. Att man är behörig betyder bara att man får delta i konkurrensen om utbildningsplats. Det garanterar tyvärr inte att man kommer in. Ju fler kurser du har läst på gymnasial nivå inom DATA-IT och ju högre betyg du har i kurserna, desto bättre är dina chanser att komma in på en eftergymnasial utbildning. Sedan är det också så att yrkeshögskola kan även ta in obehöriga. Om antal behöriga sökande är för litet kan yrkeshögskola göra bedömning att några obehöriga ändå kan klara av utbildningen (det blir då individuell bedömning där även faktiska kunskaper kan tas hänsyn till, inte bara vilka betyg man har), och anta några sådana obehöriga till utbildningen - därför råder vi söka även till de yrkeshögskoleutbildningar där man inte uppfyller alla kraven (för att det alltid finns en chans att ändå komma in). Med det sagt, så är det ju givetvis bättre att sträva efter att bli behörig + även "överkvalificerad" alltså att man har mer än vad som krävs.
Frågor och svar taggade med 'kognitionsvetenskap' (3 st.)
Hej!
Under den senaste tiden har jag funderat på att läsa kognitionsvetenskap på Linköpings universitet. Det låter intressant, men inte utmanande för mig. Därför har jag funderat på civilingenjör. Vilka yrken eller vidare studier kan jag läsa efter kognitionsvetenskap? Eller ska jag satsa på...
Julia: :
Hej Alva!Med kandidatexamen i kognitionsvetenskap får man en bred och kvalificerad teoretisk kunskap om hur biologiska och maskinella system bearbetar och kommunicerar information. I en komplex och... Läs hela svaret
Hej! Jag undrar hur mycket användning av matematik det är inom systemvetenskap och kognitionsvetenskap? Jag har sökt till båda på universitetsnivå och har behörighet men har kämpat mig igenom matematik 2A och alltid haft svårt för matte....
Anna: :
Hej Matilda,om du blir antagen till en viss utbildning då har du uppfyllt kraven för behörighet och har god chans att klara utbildningen (i annat fall lär du inte bli... Läs hela svaret
I vilket grupp man hamnar ( B1 eller B2) om man har gjort prövning under gymnasiem , inte efter?
Mikael: :
Hej, om prövning gjordes och betyg sattes senast samma datum som examensbevis blev utfärdat då är det inte en komplettering och du bör prövas i BI, direktgruppen.