Nathalie
    Hejsan!
    Jag skriver här då jag önskar en åsikt angående mitt utbildningsval. Jag har sedan jag tog studenten för 3,5 år sedan funderat på vad jag ska studera vidare inom. Jag har tänkt att det ska komma till mig automatiskt vad det egentligen är jag borde och vill bli. Detta har dock inte hänt ännu och jag börjar tröttna på att bara jobba utan mål. Därför hoppas jag att någon med en objektiv bild av mig, utifrån det jag nu beskriver, ska kunna hjälpa mig i mitt val.
    Så här kommer en beskrivning av mig.
    Jag är 22 år, kommer ursprungligen från Dalarna men förstod tidigt att jag ville bosätta mig i Stockholm och där bor jag nu. Som barn hade jag mycket lätt för mig i skolan. Bäst tyckte jag om svenska, jag älskade att skriva berättelser. Därför ville jag som barn bli författare. Annars tyckte jag mycket om att vara utomhus och att röra på mig. Under gymnasietiden var jag fortfarande inne på samma spår, men hade rört mig mot journalistiken. Jag var politiskt intresserad samt modeintresserad och ville jobba med att skriva om något av detta. Samhällskunskap och teater var mina favoritämnen. Efter gymnasiet var jag inte lika säker längre. Jag förstod då att jag inte bara ville räkna in mina intressen vid valet av utbildning utan även tänka på möjligheterna efter utbildningen. Något jag kommit fram till är viktigt för mig är säkerheten, jag vill ha ett fast jobb när jag är utbildad. Jag vill inte ha en projektanställning eller liknande och jag ser gärna att jag jobbar på fasta tider (att det finns rutiner i mitt liv). Planering och min fritid är viktig för mig och jag tror helt ärligt att min fritid är viktigare än mitt jobb i sig. Det finns inget jag drömmer om att arbeta med, utan jag drömmer mer om min fritid så som vart jag ska bo och vad jag ska göra på min lediga tid. Sedan vill jag gärna få ut en lön som är helt okej, en fast lön som åtminstone ligger på medel men gärna över snittet. Mina intressen är fortfarande samhället i stort. Jag är mycket intresserad av politik och feminism samt miljöfrågor. Sedan finns även mitt modeintresse kvar och jag anser mig vara mycket duktig på att förutspå trender. Jag är bra på att uttrycka mig i skrift, även om det kanske inte kommer fram ur den här texten direkt, på att analysera, möta människor och att lyssna. Jag jobbar både bra i grupp och ensam. I skolan arbetade jag helst ensam, för att resultatet skulle spegla mig och min prestation. På min fritid är jag helst alltid tillsammans med mina vänner eller min familj. Som person är jag ambitiös, snäll, social, finurlig och kreativ. Ibland för ambitiös vilket ger mig prestationsångest i många situationer. På min fritid har jag ofta beslutsångest också, men jag vet inte riktigt om det märks/kommer märkas i mitt professionella yrkesliv. Sedan är jag en känslig person, som kan ha lite svårt att ta kritik. Det var en del om mig.
    Här kommer yrken/utbildningar jag funderat på; Personalvetare, journalist, samhällsvetare, jurist, inköpare, mäklare, copywriter och förskollärare. Jag har i princip sållat bort personalvetare pga den osäkra arbetsmarknaden och att en inte går ut och kan söka ett visst jobb. Bredden gör mig lite osäker. Journalist pga att jag vill ha ett fast jobb med rutiner. Mäklare för att det är provisionslön, vilket skulle bidra till mycket inre stress och press tror jag. Förskollärare pga av det inte är något jag egentligen brinner för, jag tycker om barn men jag tror att det kommer "räcka" med mina egna. Copywriter för att det är så otroligt hård konkurrens och att de bra utbildningarna ofta kostar skjortan. Det som jag egentligen har kvar och funderar över nu är inköp eller jurist. Inköpare skulle jag vilja bli för att jag är bra på att analysera och förutspå trender. Jag tror att jag skulle vara bra på det jag arbetade med. Helst skulle jag arbeta inom modeindustrin med inköp men jag kan även tänka mig inredning eller matinköp. Det som får mig att tveka på denna bana är konkurrensen inom yrket och på mattedelen då jag egentligen inte är otroligt intresserad av matte. Sedan skulle jag ju som sagt få chansen att arbeta med mode, vilket är ett av mina största intressen. Men jag skulle också arbeta emot miljön och en bättre värld, i alla fall till en början fram till dess att jag förhoppningsvis skulle få arbeta på ett företag som värdesatt miljö och människa istället för vinst. Juridiken funderar jag på för att jag skulle få arbeta med samhällsfrågor, skriva mycket och hålla mig uppdaterad. Jag skulle känna att jag gjorde något bra var dag på jobbet. Sedan är också arbetsmarknaden okej och arbetet känns någorlunda säkert. Det finns även mycket olika delar att arbeta med om någon inte skulle kännas rätt. Det som får mig att tveka på detta är att det finns många som säkerligen är lika bra som jag, samtidigt som jag också är lite rädd för att arbetet skulle bli träligt och att jag bara skulle sitta med huvudet nere i lagboken hela dagarna. Så nu till min egentliga fråga, borde jag studera juridik eller ekonomi (för att sedan rikta in mig på inköp)? Vilket passar mig bäst?
    Eller är det något helt annat som känns självklart att jag borde läsa?
    Tack på förhand!
    ?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nathalie, jag vill just nu ge dig ett snabbt kort svar och återkommer imorgon, OK?
    Det snabba svaret är att SACOs prognos som publicerades för bara några dagar sedan säger att det om fem kommer råda stor brist på inredningsarkitekter, skolledare och lärare (framförallt behöriga att undervisa på mellanstadiet, dvs upp till åk6).
    Fundera lite på om du kan tänka utbilda dig till ett av de yrkena som det kommer att bli bristyrken om några år.
    Ang. Juristutbildningen, så vill jag föreslå ett alternativ - http://www.yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal-juristassistent1 Paralegal /Yrkeshögskoleutbildning i Stockholm på 2 år, som har start efter sommaren, HT 2015/. YH utbildningar uppvisar väldigt bra statistik vad det gäller att ge jobb eftersom de skapas i tät samarbete med arbetslivet och utifrån arbetsmarknadens behov. Sedan är det så också att om du läser fem år till Jurist och upptäcker sedan att du sitter "med näsan begravd i Sveriges Rikes lag" hela dagarna och det är tråkigt... då är det kanske bättre - i fall du inte är helt säker - att lägga 2 år på utbildningen och bli Paralegal. Utb. finns i Gbg och Stockholm men jag skickade bara länk till den i Stockholm för att du skriver att du bor där. Jag antar att flytta till Gbg i 2 år kanske inte ligger närmast till hands. Du kan själv på www.yhguiden.se se alla YH utbildningar som finns. De är kortare än högskoleutbildningar /de flesta är på 2 år/ och ger allt som oftast jobb direkt. Därför tycker jag det är ett mycket bra alternativ till högskola/universitet.
    Skall fundera lite till och återkommer imorgon. Du kan också höra av dig igen - i fall du kommer på ngt. nytt. *L* Vi hörs!
    Anna SYV
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, jag har läst din fråga om min kollegas svar och tänker så här - eftersom du inte är tvärsäker på vad du vill jobba med, kanske är det klokast att satsa på en kortare utbildning, t.ex. den här som finns i Stockholm och är på 2 år: http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/utbildningsproducent-blended-learning
    eller t om leta efter deltids/distans utbildningar, som t.ex. en sådan här: http://www.yhguiden.se/utbildning/consensum-yrkeshogskola/lss-handledare-med-spetskompetens-i-pedagogiskt-forhallningssatt.
    Då kan du studera och jobba samtidigt och "förlorar" inte tid på att utbilda dig för du har inkomst under studietiden.
    Du skriver att du jobbar nu men skriver inte med vad. Jag är nyfiken. *L* Om inte det är Hemligt, :-) *L* :-) berätta gärna lite mer om det.
    Bästa hälsningar Liselotte SYV
    Liselotte