Sofia

    Hej! Just nu pluggar jag Matematik 3b på Komvux för att eventuellt söka in till Systemvetenskapliga kandidatprogrammet på Lunds Universitet. Nackdelen är att jag inte riktigt brinner för matte, eller vet så värst mycket om kodning och datorsystem. Systemvetenskap väckte i grunden mitt intresse då man får hög lön och jag spenderar mycket av min fritid att spela datorspel online. Dock känner jag hellre att jag hade jobbat med något där man får låta sin kreativitet flöda. Jag har alltid älskar att pyssla med papper, spela eller lyssna på musik, göra armband, laga mat, fotografera osv. Jag känner helt enkelt att jag är betydligt mer estetiskt lagd. Problemet är att jag även vill tjäna bra, och de flesta estetiska jobben betalar inte så värst bra så länge man inte slår igenom stort på sina projekt. Jag tog studenten våren 2020 och tog ett sabbatsår för att kunna fundera över vilken utbildning som kändes bäst för mig. Systemvetenskap var alltså det jag kom fram till, men som sagt känns det ändå inte helt rätt. Vilka jobb/utbildningar kan passa bra för mig som gillar kreativitet, men som ändå betalar bra och har en stabil inkomst? Tänker mig en lön på ca. 35.000kr - 40.000kr och uppåt. Annars- Hur är Systemvetenskapsutbildningen i sig? Kanske kan man låta kreativiteten flöda där med, och innehåller den verkligen så mycket matte som man tror?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    det är bra att du i frågan berättar ganska mycket om dig själv, men det räcker ändå inte för att kunna ge personligt-anpassat svar på vad som skulle passa just dig. I och för sig är det ingen annan är du själv som kan komma fram till vad som passar bäst för dig, men i ett vägledningssamtal (boka med SYV-en på komvux eller med en studievägledare på högskola-universitet eller hos vägledningscentra om det finns i ditt kommun) kan du bolla idéer och tankar med en studie- och yrkesvägledare. Den möjligheten finns inte riktigt här i ett öppet forum som är ett komplement till ordinarie studie- och yrkesvägledning.
    Men jag kan dela av med lite tankar och försöka svara på delar av dina frågor:
    -- angående löner så är det mycket svårt att säga någonting exakt. Det är för det mesta individuellt lönesättning och även med samma utbildning kan olika personer få olika löner (kan bero på att de jobbar i olika delar av landet, hos olika arbetsgivare och på andra omständigheter).
    -- Kandidatprogrammet som du vill läsa råder jag dig läsa om på utbildningens egen hemsida, kontakta studievägledare som jobbar på just det programmet och du kan bland annat fråga om de har en eller flera studerande ambassadör/er som själva är studerande men också har i uppdrag att förmedla information om utbildningen och svara på frågor om just den utbildningen. Det kan på utbildningens egen webbplats finnas information om studerande ambassadörer.
    Kika gärna på olika yrken på www.framtid.se - en sajt där det beskrivs över 2.ooo yrken.
    Kika också gärna på yrkeshögskoleutbildningar (som är lite mindre kända för allmänheten än högskoleutbildningar), här nedan får du några snabblänkar till utbildningarnas presentationer, hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    edugrade/linux-devops-engineer
    cm-education-ab/webbutvecklare-e-handel
    nackademin/social-media-manager-distans