Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Oscar,
    jättebra att du är ute i god tid och redan nu vill få reda på vilken utbildning som du behöver gå för att bli programmerare.
    Undrar om du tänker på studier i USA eller om du nämner USA bara i samband med att du vill gå den utb. som i USA heter "Computer Science", men i Sverige?

    En annan sak är att just i databranschen sker förändringar så oerhört snabbt att det kan uppstå helt nya utbildningar och även nya yrken innan du ens hinner komma in på gymnasiet.

    Jag råder dig att titta lite närmare på http://www.gymnasieguiden.se/program/TE
    Teknikprogrammet.

    För en blivande programmerare är det jättebra att lära sig så mycket Matte och Engelska som det bara går. Matte kan du läsa på egen hand på www.matteboken.se - helt kostnadsfritt; det går att öva på uppgifterna, repetera förra årets mattekurs mm.
    På Teknikprogrammet på gymnasiet läser man Matte 1, 2 och 3 men det finns möjlighet att välja till även Matte 4 och 5 samt Matematik Specialisering.

    Titta på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/stockholm-science-innovation-school-ssis
    en skola som specialiserar sig på just Teknikprogrammet.

    Du får hemskt gärna återkomma och berätta lite mer om vad & var du vill studera i framtiden, då skall vi försöka ge dig ett ännu bättre svar.

    Vänligen & Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare