Annemarie

    Hej! Jag är 54 år och jobbar inom industrin sen många år tillbaka. Behöver omskola mig då min kropp säger ifrån. Jag funderar på administratör, ekonomiassistent eller löneassistent. Då jag är väldigt intresserad av människor, arbetsmiljö, lagar och regler har jag också funderat på HR. Är också intresserad av försäkringar och fackliga frågor. Jag är ledare inom föreningslivet sen ,många år tillbaka och har erfarenhet av människor. Jag har jobbat som brandman i några år och varit vice ordförande i facket i många år. Jag är för gammal för att läsa med CSN, men har hittat andra utbildningar till redovisningsekonom, ekonomiassistent eller administratör på distansinstitutet. Hur ser marknaden ut för dessa yrken? Vilka yrken är mest eftertraktade av dom? Jag behöver göra nåt om jag inte ska bli sjukskriven resten av livet till pensionen. Tacksam för lite tips tills ”en nyfiken tant” Mvh Annemarie Holm

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Annemarie!
    Studiemedel kan man få till och med det året man fyller 56 år. Information om det kan man läsa på csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-veckor-kan-jag-fa-studiemedel
    Yrken redovisningsekonom, ekonomiassistent och administratör är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att det är upp till arbetsgivare att bestämma vilken utbildning som krävs eller önskas att man har, och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Det går inte att ge någon garanti på att få jobb efter avslutad utbildning, tyvärr.

    De utbildningar vi kan rekommendera är på komvux, högskolor/universitet, folkhögskolor och yrkeshögskolor. Det kan givetvis finns utbildningar som kan leda till jobb även hos privata utbildningsanordnare, men vi kan tyvärr inte ge någon direkt rekommendation och definitivt inte kan lova att man får jobb efter utbildningen.
    Du får gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar:
    Det finns yh som går på Halvtid på distans och på så sätt kan man kankse läsa samtidigt som man jobbar på sitt "gamla jobb" (och på så sätt slippa behöva ansöka om studiemedel och slippa betala för utbildningsplats):
    frans-schartaus-handelsinstitut/revenue-management-i-besoksnaringen
    hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg
    yrkeshogskolan-i-landskrona/stodpedagog
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-ostersund
    utbildning/campus-varnamo/stodpedagog
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/digital-kommunikatör
    välfardstekniksamordnare-nackademin-stockholm
    utbildning/campus-nykoping/stodpedagog
    campus-nykoping/specialistbarnskotare-cny-nykoping
    hvilan-utbildning/konsulterande-arborist
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona