Helena
    Hej jag är intresserad av att jobba med människor och kunna hjälpa dem. men inte att ja vill bli läkare eller jobba som psykolog ingen sån kontakt. utan mer att tex jobba i någon organisation som hjälper fattiga m.m tex. vet inte riktigt vad jag behöver plugga till i så fall eller vad snitt lönen ligger på tack på förhand.
    • : Hej! Här är kanske en användbar länk: https://www.rodakorset.fi/kom-med/som-bistandsarbetare
    • : Hej ! inte riktigt utan de stod mer om att arbeta som bistånds arbetare och jobba utomlands och det är inte riktigt det jag är intresserad av att jobba utomlands...
    • : Nu är det här inte ett kvalificerat svar (men jag gör så gott jag kan :). När det gäller att jobba med t. ex. utsatta och de som har en dålig livssituation (fattigdom m.m.), så tror jag att du skulle kunna vända dig till en organisation och fråga om vilken utbildning man ska satsa på för att jobba inom organisationen. Förutom utbildningen så behöver du också "brinna" för att hjälpa människor och ha ett driv och engagemang. Sen är det ju oftast att sådana organisationer gärna tar emot volontärer och det kanske är svårt att få ett fast jobb med månadslön. Men du kan ju fråga om hur många "tjänster" som brukar finnas ute för organisationer + om du kanske få "testa på". Nu är inte jag stensäker, men kanske socionom, samhällsvetare och beteendevetare är något för dig. Dessa är på 3,5 år, 3 år och 3 år. Alternativa jobb som skulle kunna passa dig är möjligtvis någon form av utredare på myndighet, medlemsvärvare till hjälporganisationer eller någon form av "handläggare" på dessa. Jag hoppas att du fått nån nytta av mitt svar och önskar dig ett stort lycka till med att hitta ett arbete som passar. Med vänlig hälsning,
    • : Hej Helena! Såg din kommentar! Då har jag tyvärr missuppfattat dig (tänkte automatiskt på volontärer som jobbar utomlands när du nämnde organisationer och att "hjälpa fattiga", sorry :").
    • : Tack så jätte mycket för hjälpen! ska kontakta dem och fråga hur jag kan gå till väga Tack för hjälpen återigen!
    • : Jättekul att du fick användning av mitt svar! Önskar dig återigen ett stort lycka till! Hör gärna av dig om du har några fler frågor. (Nu snor jag Syvarna:s replik, men men :) Ställ gärna en ny fråga, även om du undrar om något som gäller ovanstående. Vi prioriterar nya inlägg först, kommentarer kollar vi senare :)
    • Mikael : Bra tankar och förslag, Brendan!
    • : Hej Helena! Jag kollade nyss en utbildning och tyckte att den kanske skulle kunna passa dig. Se här: http://lnu.se/utbildning/program/SGFRU
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Socionom - är det första jag tänker på när jag läser din fråga. Ingångslönen för en socionom liggen väl si-så-där på 22 000 kr. och uppåt (högre i Stockholm, kanske ca 25 000 kr.).

    Annars så är det vanligt att man jobbar som volontär (frivillig) på sin fritid med att samla kläder och leksaker för att skicka till behövande i andra länder och hjälper de fattiga på det sättet (dvs vid sidan av sitt arbete).

    Ett förslag till dig: kolla igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/ och se om det är ngt. som du "fastnar" för. Återkom sedan.

    Med vänlig hälsning
    Mikael