GustavM

    På grund av olyckliga omständigheter så blev jag bara godkänd på ett enda ämne under mitt tredje år på gymnasiet. Mina två tidigare år var felfria och helt okej betyg. Det är dags att söka komvux för min del men jag är osäker på om jag ska söka individuella kurser för att plugga upp det jag missat eller om jag ska söka något annat. Har inte heller gjort gymnasiearbetet för den delen så vet inte hur man pluggar igen det.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill få ut examensbevis från komvux, så finns det flera olika typer av examina: Yrkesexamina och två typer av högskoleförberedande examina: inom Samhälle-Humaniora respektive inom Naturvetenskap-Teknik. Även Yrkesexamen kan inkludera kurser för behörighet till universitetet. Det är många gånger väldigt fördelaktigt att satsa på yrkesexamen.
    Vilket program och inriktning läste du på gymnasiet? Vilken eftergymnasial utbildning vill du komma in på? Vilket yrke vill du i framtiden jobba inom? På Framtid.se kan du hitta över 2.ooo olika yrkesbeskrivningar.
    Mitt råd är att du går på din kommuns hemsidag och hittar "avdelning"/undersida för komvux eller vuxenutbildningen. Se där vilka yrkesutbildningar som finns i utbudet. Komvux-examen innehåller 2400poäng; betyg i kursen Idrott-och-hälsa 1 får inte ingår. Av 2400poäng är 100p. Komvuxarbete. De resterande 2300poängen kan innehålla alla kurser som krävs både för grundläggande och för särskild behörighet även om det handlar om yrkesexamen. För grundläggande behörighet krävs examensbevis och godkända betyg i svenska 1,2 och 3 samt engelska 5 och 6. Vilka kurser som krävs för särskild behörighet beror på vilken eftergymnasial utbildning du siktar på.
    ********
    Du har uppgett att du är intresserad av IT-utbildning på universitetet. Du hittade utbildning som endast kräver Grundläggande behörighet. Men utbildningsutbud förändras. Just den utbildningen som du hittade nu kanske inte erbjuds om t.ex ett år... eller så kanske du inte kommer in på den. Det är bra att rusta upp sig så mycket som möjligt, tycker jag. Om du "ändå" behöver läsa cirka 800 poäng på komvux (som motsvarar heltidsstudier i 2 terminer) så kan du ju passa på och skaffa dig ett yrke "på köpet". T.ex skulle du kunna gå yrkesutbildning till Nätverkstekniker. Bra om du kan inom din komvux-examen ha godkänt betyg även i matematik 2 och ännu bättre - matte 3 också. Här tänker jag både på att högre mattekurser kommer ge dig meritpoäng som är en stor fördel vid ansökan till universitetet och på att matte-kunskaperna är mycket bra att ha + att det inom yrkeshögskola finns många IT-utbildningar som kräver bl.a matte 2 (2a eller 2b eller 2c). Det är, förresten, inte omöjligt för dig att komma in på en yrkeshögskoleutbildning även utan att du läser på komvux; detta för att yrkeshögskola gör "egna behörighetsbedömningar" och kan anta även de som inte i formell mening uppfyller behörighetskraven. Se utbud på www.yhguiden.se
    Du förlorar inget på att söka till komvux och till yrkeshögskola samtidigt och se var du kommer in. Du kan söka jättemånga olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt.
    Du får gärna kika på några exempel på vad som kan finnas inom yrkeshögskola. Se www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare
    • GustavM : Hej! Studerade Estet Media under gymnasiet, jag skulle vilja plugga på universitetet i framtiden och då något inom IT. Har hittat program där jag enbart behöver grundläggande behörighet så behöver egentligen bara få ett examensbevis för att kunna söka vidare dit.
    • Milla :

      Läs mitt svar ovan. Glöm inte att du kommer KONKURRERA om plats på universitetet. Att bli behörig är nödvändigt men alla behöriga kommer ju inte in - det gäller att ha tillräckligt högt meritvärde eller högt resultat på högskoleprovet. Du får gärna göra högskoleprovet, alltså. Se om komvux i din kommun erbjuder utbildning till Nätverkstekniker (eller ngt.liknande); du kommer ju ändå behöva läsa ganska mycket (många poäng) för att komma upp till att uppfylla kraven för examensbevis från komvux. Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar till dig.

    • GustavM : Hej! Okej så summa sumarum är att om jag vill ha ett examensbevis så är det en yrkesutbildning jag bör söka enligt dig? Just nu är examensbevis min prio och om det vad du rekommenderar så får jag kika vidare på det! Känner ändå att jag vill plugga vidare på universitetet så då är det den vägen jag får gå.
    • Milla :

      Du kan ta ut examen från komvux inom samhälle-humaniora (utan någon yrkesutbildning) men jag tycker det är fördelaktigt att skaffa sig ett yrke så tidigt i livet som möjligt, om möjlighet ges. Ang.universitetsstudier, så kan du komma in på universitetet både med högskoleförberedande examen och med yrkesexamen som innehåller kurser som krävs för behörighet - och det finns, formellt sett, inte några för- eller nackdelar i de två varianterna. Men för din del, så kan det vara mycket fördelaktigt om du samtidigt som du läser mot examensbevis att du även lär dig ett praktiskt yrke, t.ex Elektriker, Undersköterska eller Nätverkstekniker. Se vad komvux i din kommun kan erbjuda. Skaffar du dig yrkeskunskaperna, så kan du alltid senare "falla" på ditt yrke, t.ex jobba extra vid sidan av studierna eller sommarjobba.
      Man kan kanske fråga sig vad yrke/undersköterska har med IT att göra? Men man kan använda vårdkunskaper på många olika sätt, både i "privatlivet" och på en arbetsplats: olyckor och plötsliga sjukdomsfall kan inträffa när som. Många arbetsgivare uppskattar att anställda har vårdkunskaperna och kan t.ex göra hjärt-lung räddning på rätt sätt.

    • GustavM : Absolut! Tack för svaren:)
    • Milla : Jag fyllde på min kommentar ovan. Läs den ännu en gång.
    Läs alla kommentarer