Ingrid

    Hej! Jag har letat som en galning efter en högskole utbildning utbildning som passar mig, men jag kommer ingenstans! Så jag tänkte att ni kanske kan hjälpa till! Jag har en del saker som jag vill jobba med i mitt framtida yrkesliv, men jag kan inte riktigt binda ihop det till ett yrke, jag vet inte riktigt vilket fack jag ska placera in det i liksom. Därför har jag också svårt att hitta en bra utbildning. Jag vet inte vart jag ska börja! Hur som helst så har jag skrivit ner lite om vad jag är intresserad av ; Foto Branding - bygga upp ett koncept för ett varumärke Marknadsföring & PR - göra reklam för märke/produkt via sociala medier - bild & text - lägga upp strategi Kommunikation - lägga upp en strategi för hur ett företag ska kommunicera Vara med och bestämma ”vilken väg ett företag ska gå” baserat på tidigare resultat och vad konsumenterna gillar Anordna event i marknadsföringssyfte Utifrån detta, vilket yrke och utbildning tror ni skulle passa mig? Jätte, jätte tacksam för svar!! Hälsningar Ingrid

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Ingrid!
    Är det endast högskoleutbildningar du är intresserad av? Det finns nämligen utbildningar inom rätt område även inom yrkeshögskolan. Nedan är några exempel som jag tror skulle kunna passa dig, baserat på din beskrivning.

    Content Manager
    yhguiden.se/utbildning/malmo-yrkeshogskola/content-manager

    Affärsutvecklare
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/affärsutvecklare-komplex-försaljning

    Visual Mechandiser
    yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/visual-merchandiser-frans-stockholm

    Affärsinriktad konceptutvecklare
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-konceptutvecklare-stockholm

    Art Director / Copywriter / Design Lead
    yhguiden.se/resultat?Education.text

    Hela utbudet av utbildningar inom yrkeshögskolan finns på yhguiden.se
    I slutet av januari 2019 kommer nya yh-utbildningar att beviljas av “Myndigheten för yrkeshögskolan” så mitt tips är att regelbundet hålla utkik efter dessa.

    Med det sagt, så finns det givetvis möjligheter att läsa relevanta utbildningar även på högskolor/universitet. Du nämner ett antal olika områden - t.ex. foto, anordna event, lägga upp strategier för marknadsföring, och det är tyvärr ovanligt att alla de olika delar finns inom en och samma utbildning, och inom ett och samma yrke. I praktiken lär man sig på utbildningen "vissa delar" och kompletterar med självstudier eller praktisk erfarenhet både under och efter utbildningen. Ofta lär man sig även "på plats" (på en arbetsplats - under praktik eller i början av sin anställning).

    På arbetsplatser som sysslar med marknadsföring jobbar man ofta i team, där de olika sakerna du nämner görs av olika personer. Kanske kan du fundera på om det är något av sakerna du nämner som intresserar dig mer än det andra, och rikta in dig lite mer specifikt?

    Vilken utbildning som passar just dig bäst, är det jättesvårt att svara på - då vi vet inte exakt vad du är ute efter, eller vilka orter du kan tänka dig läsa på. Du får jättegärna se på högskolornas gemensamma hemsida studera.nu och de sökbara högskoleutbildningarna som finns på antagning.se

    På utbildningarnas egna hemsidor brukar det förklaras vad man läser, vilka kurser som ingår och så kan man ställa frågor till studievägledaren på just den institution där utbildningen ges (som borde kunna svara på de specifika frågorna som gäller just den utbildning).

    Eftersom "marknadsföring" är ett väldigt brett område, och även föränderligt är det svårt att planera långsiktigt, då behoven på arbetsmarknaden varierar. Generellt sett är det bra att "rusta upp sig" så mycket man kan: lära sig ännu ett språk, skaffa körkort och hålla sig uppdaterad på vilka behov som finns på arbetsmarknaden. Det är även en stor fördel att skaffa sig kontakter inom den bransch där man vill jobba.

    Inom marknadsföring är inte alltid utbildning det viktigaste. Givetvis är det bra att ha en utbildning, men det finns exempel när man med endast gymnasiekompetens kunnat få den typen av jobb som du nämner i din fråga, om man är duktig, framåt, har rätt arbetslivserfarenhet och rätt inställning, samt mycket tur. Å andra sidan, kan ingen som helst utbildning per automatik garantera att få den typen av jobb som du önskar dig.

    Hoppas något i mitt svar blir till hjälp!

    Peter SYV