Rebecca
    Hej! Jag har läst ekonomi, med inriktning juririk, kommer ta studenten nu i Juni. Jag vill ha ett jobb när man tjänar bra, vad har du för förslag? Och om man skulle vilja läsa till juristdommare, vad ska man läsa vidare efter gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Rebecca!

    det är grundutbildning Juristprogrammet som leder på sikt till att kunna jobba som advokat, åklagare eller domare. Du kan se behörighet till Juristprogrammet och andra populära högskoleutbildningar här: http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola

    Du skriver att du vill ha ett jobb där man "tjänar bra" och vad detta är - är väldigt olika från person till person. Olika personer ställer olika krav på lönenivå.
    Utan högskoleutbildning, direkt efter Ekonomiprogrammet (oavsett inriktning) är det mycket svårt att över huvudet taget få något jobb - så som situationen är idag. Kanske kan man få sommarjobb som löneadministratör, om man har tur.
    Det är kanske möjligt att få jobb som handläggare på Försäkringskassan med månadslön på 22 000 kr./månad (som exempel). För vissa personer är det ett mycket bra alternativ men för vissa andra - så tycker de att det är för låg lön.

    Vi på Fråga SYV tycker att alla jobb ger värdefull erfarenhet och rekommenderar därför att söka sommarjobb, extrajobb och i fall man inte läser på heltid, "vilket jobb som helst" för att det är bättre att ha ett jobb än att inte ha ett.

    Vi rekommenderar också att se på www.yhguiden.se - om det finns någon intressant yrkeshögskoleutbildning. Man kan söka till högskola & till yrkeshögskola samtidigt och få plats på båda samtidigt (det är oberoende antagning). Dessutom kan man få flera olika platser på Yrkeshögskola, eftersom man söker till varje skola separat. Det är helt ofarligt att söka både jobb och utbildningsplats, eftersom man har alltid rätt att tacka Nej i fall man får ett erbjudande. Men om man inte söker, då får man inga erbjudanden ju. I fall man läser på en yrkeshögskoleutbildning kan man fortfarande söka till Juristprogrammet på högskola och byta i så fall (om man kommer in på högskola). Det är i vilket fall bättre att studera eller jobba än att inte ha någon sysselsättning och ingen inkomst, tycker vi och rekommenderar därför att söka många olika alternativ samtidigt:
    - jobb
    - högskoleutbildning
    - flera olika yrkeshögskoleutbildningar
    - skriva in sig på Arbetsförmedlingen och se vad AF kan hjälpa till med (t.ex. ordna praktik).

    Önskar dig stort lycka till! Återkom gärna i fall ngt är oklart eller om du kommer på en ny fråga till oss.
    Vi finns här för att försöka hjälpa till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare