Hej Cajsa,
    titta t.ex på Europaprogrammet med inriktning miljövetenskap på Södertörns högskola, där särskild behörighet beskrivs så här: Matematik2, Samhällskunskap 1b, Engelska 6 och Naturkunskap 2
    En annan utbildning som du med stor sannolikhet blir behörig till, eftersom den endast kräver grundläggande behörighet är Miljövetenskap, kandidatprogram på Linköpings Universitet.
    Titta också på en 3-årig utbildning på Högskolan i Gävle Miljövetenskap - teknik, beteende och samhälle, där särskild behörighet är matematik 2 + samhällskunskap 1b.
    Även Örebro Universitet har utbildning i sitt utbud där ingen särskild behörighet krävs utan endast den grundläggande, Miljövetenskapligt program, Hållbara livsmedelssystem, 180 hp
    Mittuniversitetet erbjuder också en utbildning som förhoppningsvis kan bli av intresse för dig och där krävs endast grundläggande behörighet; den utbildningen heter Ekoentreprenör för hållbar utveckling, 180 hp
    Det finns ännu fler program inom område Miljövetenskap - i listan på lärosätenas gemensam webbplats - som inte, för särskild behörighet, kräver fysik, kemi eller högre mattekurser. Utbildningsutbud förändras och behörighetskraven kan också ändras. Bra om du på gymnasiet kan läsa matematik 3 (helst 3c) och Naturkunskap 2, för då blir du behörig till fler utbildningar inom område miljövetenskap.
    Det finns annars möjlighet att komplettera efter gymnasiet, om du hellre vill gå en utbildning som för särskild behörighet kräver kurserna som du ej kunde läsa på gymnasiet.