sandra
    Hej! Jag är intresserad i att skapa mitt egna företag där jag lanserar hudvårdsprodukter och kanske även hårvård. Vad ska jag studera till? Främst är jag intresserad i forskning så jag undrar om jag borde gå bioteknik, biomedicin eller teknisk kemi eller om det finns något annat? Jag vill forska och framställa och väldigt gärna plugga i stockholm.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sandra,
    som "allmänna studievägledare" vilka vi här på FRåGA SYV är, så har vi inte specialkunskap inom det område som du ställer frågan inom, men vi har tidigare fått liknande frågor och har tillfrågat de sakkunniga. Här nedan kommer jag redovisa deras svar:
    --- Läkemedelsverkets svar: "Det finns inga särskilda krav på utbildning för att jobba med produktutvecklingen. De företag som anställer till sådana tjänster förväntar sig att man har en god bakgrund i kemi på högskolenivå – inriktning mot yt- och kollidkemi eller farmaci/galenik är bra. Oss veterligen finns ingen utbildning särskilt inriktad på kosmetisk kemi i Sverige. Om man siktar på att starta eget ställs förstås kraven på sin spets då man kommer att behöva ta ansvar för att bedöma egenskaper och kvalitet hos både råvaror och slutprodukt förutom hantverket att utforma produkten. Det område där det i reglerna för kosmetiska produkter finns krav på viss utbildning är i steget innan de sätts på marknaden då en kvalificerad säkerhetsbedömning av produkten ska göras. För att vara kvalificerad för detta behöver man högskolestudier i toxikologi. Dock är detta en uppgift som många hyr in konsult för. Toxikologi som huvudämne är sannolikt inte den naturliga vägen till ett arbete inom produktutveckling."
    ***
    Chalmers tekniska högskola rekommenderar läsa bioteknik eller kemiteknik. Sista två åren på programmet får man specialisera sig och kan då inrikta sig just på det område som man är intresserad av.

    ***
    --- Professor in Environmental Chemistry, Department of Chemistry, Umeå University
    tycker att man kan utbilda dig till biolog med inriktning mot toxikologi - för att jobba med det som du är intresserad av.
    ***
    --- Svar från en Studievägledare på Institutionen för naturvetenskap och teknik vid Örebro Universitet: ""...beroende på vad mer exakt man vill arbeta med så kan man tänka sig att man skulle behöva kunskaper inom:
    Att syntetisera kosmetika: En stor mängd organisk syntetisk kemi.
    Att bereda kosmetika: Farmakologi eller teknisk kemi.
    Att testa kosmetiska: Farmakologi, toxikologi."

    Allmänt gäller: med de intressen som du har rekommenderar man att börja läsa Kemi och/eller Biologi på högskolenivå och se sedan "vart det bär"... du kan t.ex ansöka om att läsa en kurs i kemi och en kurs i biologi á 30 hp/styck - så läser du ett år och skaffar dig grundkunskaper i båda ämnen, och under tiden samråder med lärare och studievägledare på det lärosäte där du läser om vad nästa steg i din utbildning bör bli.
    Du kan också kontakta några företag som tillverkar kosmetiska produkter och ställa frågan till dem - vad förväntar de sig att deras blivande medarbetare har för utbildning?

    Hoppas någonting i de svar som finns ovan kommer att bli till hjälp!
    Det finns alltså inte en väg utan många olika vägar. Flera av dem kan leda till samma mål. Men det är också beroende på exakt vad du vill jobba med (att bli både generalist och specialist inom flera områden är mycket svårt att bli, framförallt för att det kommer krävas extremt många års studier för det! :)
    Tips på Exakt vilka kurser eller program du bör ansöka till - kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte ge. Delvis för att utbildningsutbud till hösten 2021 är ännu inte fastställd, utan kommer att fastställas till mitten på mars 2021 och delvis för att vi inte är experter inom kemi-biologi område och vi är säkra på att du får ett bättre svar om du vänder dig till studievägledare på de institutioner som erbjuder relevanta utbildningar.