Miriam
    Hej! Jag har haft kontakt med en av era vägledare, och pratat om yrket som sjukhus clown! Vi har pratat om att plugga vård och omsorg, och psykologi. Nu är det så att jag undrar vilket jag ska plugga i gymnasiet och universitet. Vård och omsorg med teckenspråk som moderna språk eller, välja flera olika kurser under universitet! Som jag förstår så kan man välja flera kurser under universitets tiden, det behöver inte vara en linje som under gymnasiet. Kan jag då studera både teater, pedagogik/beteendevetare, tecken språk. För jag vill bli sjukhus clown och skådespelare på olika teatrar och så...:)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Miriam!

    Bra att du vet vad du vill, att du har ett tydligt mål!

    För att jobba som skådespelare behöver man inte nödvändigtvis ha högskoleutbildning. Det finns skådespelare som inte har någon formell utbildning i "teater" eller skådespeleri. Om man har talang och tur - kan det gå bra andå. Men, givetvis, kan man utbilda sig i skådespeleri på gymnasiet och på eftergymnasial nivå.

    Förutom högskola/universitet, så finns det även andra eftergymnasiala utbildningar: på folkhögskolor, inom KKU (Konst och kulturutbildningar) och kan också finnas inom Yrkeshögskola (exempel: utbildning till Kulturkommunikatör & Ljud- och musikproducent).

    På högskola kan man läsa fristående kurser, det har du helt rätt i. För att bli behörig att läsa på högskola/universitet måste man alltid ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Om du läser på ett yrkesprogram på gymnasiet (t.ex på Vård- och omsorgsprogrammet) - säger du då på skolan att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet (det är Svenska 3 och Engelska 6) och du ska få läsa dem, för att det är din rättighet. Skola kan inte neka dig att läsa kurser för Grundläggande behörighet.

    Det kan inte garanteras att man som skådespelare kan försörja sig (och speciellt svårt är det i början, när man inte är etablerad). Sjukhusclowner är det tyvärr inte så många tjänster som finns. Så det kan bli hård konkurrens om de jobben. Därför är det väldigt smart om du utbildar dig till något praktiskt yrke, t.ex till att kunna jobba som Undersköterska (vilket man gör på Vård- och omsorgsprogrammet). Då kan du kombinera jobbet som Undersköterska med uppdrag som skådespelare och det är en stor merit att ha utbildning och ha jobbat inom vården om man söker jobb som Sjukhusclown.

    Därför råder jag dig att söka till Vård- och omsorgsprogrammet och läsa teckenspråk och kurser inom teater - som individuellt val och/eller på kvällstid (på ett Studierförbund) eller på Kulturskola och/eller genom självstudier.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Obs! alla "blåa ord" i våra svar är klickbara länkar.

    bästa hälsninar

    Liselotte :)

    Liselotte
    • : Hej hej! Grejen är att jag har erfarenhet inom teater, sång och dans. Jag har varit med i den stora musikalen Kristina från Duvemåla, därför vill jag fortsätta med föreställningar men inte precis med musikaler eftersom de flesta inte har något djup som sound of music har. Därför tänkte jag mig en karriär inom skådespeleri teater inte film, dramatiska teater föreställningar. Men jag vet att det är svårt, därför tänkte jag att jag kan jobba som sjukhus clown emellanåt- och ifall det inte går bra som skådespelare. Jag undrar om det verkligen är bra för mig att studera och bli undersköterska- jag förstår att det ger mer chanser där jobb men jag vet ingenting om det och vad man måste kunna. Det som jag vill bli är teater skådespelare- man får använda teater när man är sjukhus clown, man får ta hand om barn och sprida glädje vilket är en annan grej som jag tycker om.
    • Julia : Det är jättebra att du vill ta hand om barn och sprida glädje! tyvärr är det dock så att tjänster som Sjukhusclown är inte alls många. Just nu ser jag bara en enda annons i hela Sverige där de söker fyra personer som ska utbildas först och arbeta deltid sen. Och alla fyra tjänster är på samma ort. Vill man inte (eller kan man inte) flytt till den delen av Sverige - då finns det inget mer att söka just nu i alla fall. Konkurrens kan bli också väldigt stor. Det kan bli flera tusen personer som söker till de här fyra deltidstjänsterna. Det är kanske möjligt att arbeta som frivillig (volontär) och sprida glädje, vilket är ju jättebra, men de kommer inte att ge dig någon inkomst. Om några år ska du behöva betala hyra och andra räkningar. Det är, alltså, bra att tänka på vilket yrke som garanterat kommer att ge inkomst. Och du vill ju jobba på sjukhus (som sjukhusclown) - då är det jättebra att ha kunskaper inom Vård- och omsorg. Så tänker vi här på fråga SYV. Du behöver inte följa våra råd, och vi kan inte garantera att du blir nöjd med dina val - om du följer våra råd eller om du inte gör det. Vi förklarar för dig vad vi tycker och varför och hoppas att det blir till hjälp. Lycka till!