Gabriel

    Hej SYV, Jag har en utländsk gymnasieutbildning som är bedömd av UHR och ger behörighet i samhällskunskap 1b samt historia 1b. Jag vill gärna plugga på universitetsnivå, men frågan är: "Vad är det man kan läsa?" Vad bör jag göra när jag är så osäker? I Sverige har jag studerat svenska 3, engelska 6, samt matematik 2b. Med de behörigheter jag har, vad kan ni rekomendera mig att studera till? Tack på förhand.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Gabriel!
    Med den behörigheten som du har idag borde du vara behörig till universitetsutbildningar som leder bland annat till följande yrken:
    - SYV ( utbildning finns på SYV-programmet)
    - Sjuksköterska (utbildning finns på sjuksköterskeprogrammet)
    - Arbetsterapeut (utbildning finns på arbetsterapeutprogrammet)
    - Fysioterapeut (utbildning finns på fysioterapeutprogrammet)
    - ett antal lärarprogram där man läser för att få ut lärarexamen & sedan söka (hos Skolverket) lärarlegitimation för att bli en behörig Lärare;
    - ett stort antal olika beteendevetenskapliga program (där man kan bli beteendevetare); beteendevet.programmen finns med olika inriktningar.
    Du får gärna leta efter lämpliga utbildningar på lärosätenas gemensam webbplats Studera.nu
    För att hjälpa dig kommer jag nedan sätta in en direkt länk till en lista på högskoleutbildningar med begränsningar/filter - där endast program (ej kurser) som inte kräver tidigare universitetsstudier visas: studera.nu/jamfor-utbildning/program-grundnivå