Hej
    Hej!
    Jag är osäker på vad jag vill studera till. Något jag vet är att jag vill studera i Sverige, men i framtiden vill jag arbeta och bo i något annat land. Antingen i ett engelskt talande land eller i sydkorea. Vad ska man studera till? Jag funderar på ett yrke inom vård/omsorg (Då jag är intresserad av mäniskokroppen), buisness och ekonomi eller data/IT (Tänker att det finns många jobb möjligheter i framtiden).
    Vilka jobb behövs för framtiden och vilket jobb kan jag ex. studera på engelska eller internationellt, eftersom engelska kan jag.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,
    det kan finnas många fördelar i att skaffa sig högre utbildning i samma land där man senare vill jobba i. Anledningen är att landets utbildningar är anpassade till de regler, lagar och behov som det landets arbetsmarknaden har. Att med svensk utbildning garanterat kunna få jobb utomlands, utan kompletteringar - finns inte "på kartan", kan man säga. Inom Norden brukar man nästan alltid erkänna varandras utbildningar, men du vill ju jobba i ett engelskt-talande land eller i Sydkorea. Att de kommer "rakt av" erkänna en svensk utbildning kan vi på FRåGA SYV inte lova dig. Du kan också behöva skaffa visum (kanske) eller arbetstillstånd. Kontakta landets ambassad med frågan om arbetsvisum eller arbetstillstånd krävs och hur du ansöker om det.
    ***
    Är det högskola-universitet du vill läsa på? Annars finns det andra utbildningar på eftergymnasial nivå, t.ex inom yrkeshögskola.

    Kurser och program på Grundnivån (de som alltså inte kräver tidigare högskolestudier) som på de svenska högskolor och universitet ges med undervisningsspråk Engelska finner du i listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=eng - det är nästan tusen utbildningar.
    Av de program (alltså utbildningar som är sammansatta av kurser) ser jag 88 stycken: se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=eng/program
    Det är rätt många utbildningar att titta på. Du kan t.ex börja med att titta på de här programmen:

    Bachelor of Science Program in Business and Economics

    och

    Bachelor of Science Program in Retail ManagementHandelshögskolan i Stockholm

    BiomedicinprogrammetHögskolan i Skövde

    Biomedicinprogrammet på Lunds universitet

    Industriell organisation och ekonomi: Sustainable Supply Chain ManagementJönköpings Universitet

    Kandidatprogrammet i biomedicin på Karolinska institutet

    Kandidatprogrammet i Experimentell och industriell biomedicin (nationell antagningsomgång)

    och

    Kandidatprogrammet i Experimentell och industriell biomedicin (internationell antagningsomgång) på Linköpings universitet

    Kandidatprogram i energiomställning - hållbarhet och ledarskap

    Kandidatprogram i speldesign och grafik

    och

    Kandidatprogram i speldesign och programmering

    samt

    Kandidatprogram i speldesign och projektledning på Uppsala universitet

    Prosthetics and Orthotics, BSc på Jönköping University