Ebba
    Hej!
    Jag tog en examen i journalistik för 5 år sedan, men har haft svårt att få jobb inom det. Jag vill inte ge upp den karriären fullständigt, men det känns som att jag nu är helt ute ur leken och att jag istället bör skaffa mig en annan utbildning.
    Jag har jobbat på bibliotek en tid, och har funderat på att utbilda mig till bibliotekarie. Där verkar jobbchanserna vara desto bättre, vilket är det jag vill. Jag är mån om att skapa mig ett arbetsliv som är givande, men också tryggt att stå på. Då vore bibliotekarie en bra möjlighet. Men det finns saker med den tanken som stör mig. Dels just jobbchanserna. Om man tittar på en vanlig kommun så finns det inte hur många bibliotek som helst. Det finns kanske många folkbibliotek, men det är ju ändå inom samma organisation. Vill jag byta organisation så kommer jag alltså behöva byta kommun. Jag tänker också på uppgifterna och den mängden kundkontakt som jobbet innebär. Jag vill gärna ha ett arbete som ger mig möjligheter på flera olika arbetsplatser, utan att för den delen bli tvungen att flytta. Jag tror också att jag kanske skulle trivas bättre på ett kontor, eller liknande plats som är lite mer "sluten". Jag behöver inte vara isolerad utan uppskattar den sociala kontakten, men vill kanske heller inte jobba i det vardagsrum som ett bibliotek är.
    Var ska jag bli av? Vid det här laget har jag mentalt provat på alla yrken jag kan komma på. Finns det någonting som jag kan arbeta inom där min journalistexamen kan hjälpa mig? Jag skulle gärna jobba som exempelvis copywriter, men även det är en svår bransch. Jag är också intresserad av yrken som inte är kopplade till journalistiken, förutsatt att de leder till något bra. Jag har funderat på systemvetare, men är inte teknisk i grunden och vet inte om det är ett jobb man kan utbilda sig till utan att ha ett väldigt djupt intresse för det.
    Jag är villig att flytta och investera i en bra utbildning. Jag vet bara inte i vilken riktning jag ska gå.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!
    Det finns ett antal yrken där 3-årig utbildning på högskolenivå gör dig "behörig" till anställning och sen får man intern utbildning på arbetsplatsen med lön; se några exempel: Utredare på FK och Studiestödsutredare.
    Du kan också nu, direkt, utan någon vidareutbildning söka jobb som Kommunikatör eller Informatör, t.ex anställer kommuner och utbildningsanordnare, t.ex privata/fristående gymnasieskolor kommunikatörer.
    ang.utbildning - så kika gärna på yrkeshögskoleutbildningar. De är kortare och mer praktiska än högskole-universitets-utbildningar. De leder mer direkt till jobb. Se några exempel:
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/manusforfattare
    utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    utbildning/nackademin/social-media-manager
    utbildning/nackademin/digital-marketing-growth-manager
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformator
    utbildning/xenter-botkyrka/livesandningsspecialist
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/operativ-digital-kommunikatoer