Tilde
    Hej,
    Jag undrar vilket gymnasium/linje jag ska välja. Jag har gjort ett flertal olika test för på nätet för att försöka hitta något som skulle passa mig. Jag har ca 305 i meritpoäng och när jag har kollat på tidigare antagningspoäng för olika gymnasium har det varit väldigt lågt...

    Jag har förr gått på en skola som var väldigt omotiverad och det var nästan ingen som brydde sig överhuvudtaget om skolan. Men sen bytte jag till skolan som jag går på nu och den är betydligt bättre! Det är bara det att jag vill inte hamna på ett gymnasium där nästan ingen är särskilt studiemotiverad.

    Jag gillar SO, språk och matematik och jag skulle gärna gå en linje med främst de ämnena. Finns det några linjer som skulle passa mig, gärna på ett gymnasium med höga antagningspoäng eftersom jag gärna omger mig med studiemotiverade människor.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Tilde!
    Jag vet inte i vilken stad du bor. Om du berättar det - kan jag kanske ge dig tips på vilka gymnasieskolor som kan vara av intresse för dig.

    Om du gillar SO ämnena är Samhällsvetenskapsprogrammet det som jag rekommenderar i första hand.
    Vill du läsa många språkkurser, är det Humanistiska programmet, inriktning "språk" som jag tycker du bör titta lite närmare på.
    Gillar man matte - då är det Naturvetenskapsprogrammet eller Teknik som vi rekommenderar i första hand.

    Här http://www.gymnasieguiden.se/program kan du läsa om alla gymnasieprogram och alla inriktningar som erbjuds på programmen.

    Du skriver att du har gjort några test. Har du gjort det här testet http://www.gymnasieguiden.se/testet
    ?
    Om du blir medlem på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in får du mycket hjälp med ditt gymnasieval bl a får du påminnelse när dina favoritgymnasieskolorna har öppet hus.

    Vi råder alla elever att söka många olika alternativ till gymnasiet. Givetvis bör man prioritera - i första hand, i andra hand o s v...

    Återkommer du med svar ang. var i landet du bor, kan jag ge dig tips på skolorna nära dig.
    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA