Marta
    Hej!
    Jag har fått upp en dröm om att bli kirurg. Och jag vill veta mer om själva yrket och utbildningen osv, jag har läst själv överallt och kollat på greys anatomy så jag vet ungefär grunden. Jag skulle vilja gå på en läkarhögskola utomlands, alltså inte i Sverige.

    Om 3 dagar börjar jag 9an och jag tänker som mitt första handsval att söka in till Interntional Baccalaurete och som mitt andra till ProCivitas. På ProCivitas vill jag egentligen helst gå samhälle men eftersom att jag vill bli kirurg borde jag gå natur.

    Jag har pratat med några som går på ProCivitas och läser natur och de har sagt att det är svårt, det är klart att det är svårt men det är just det att det är jätte mycket matte och NO ämnen som inte är mina favoriter..jag tycker att det är intressant, självklart men jag ser mer fram emot när man börjar specialisera sig mer och mer. Så jag vill veta mer om naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och hur mycket av alla ämnen man har och hur svårt det är.

    Om jag går IB som planerat så blir det ju lite annorlunda för att man väljer sina ämnen själv. En självklarhet för mig är psykologi så det kommer finnas med på mitt schema men sen så kommer NO ämnena, kemi, biologi och fysik. Jag antar att jag kommer bli "tvungen" till att välja biologi och kemi. Men, man kan välja om man vill läsa dessa på SL (standard level) eller HL (high level). Så min fråga är om jag måste välja HL på båda (samma sak med matten)? Det måste ju vara riktigt svårt och ännu svårare eftersom engelska inte är mitt modersmål. Det skrämmer mig lite och tänk om jag inte klarar av pressen?

    Vilken utbildning krävs för att bli kirurg, gynekolog eller operationssköterska? Vilka bra läkarhögskolor finns i USA? Vilken är den bästa i Europa? Hur mycket brukar utbildningen kosta?

    P.S. Jag har hört att man har NP i ettan och trean på gymnasiet, är det sant?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Vad står NP för i slutet av din fråga? Jag svarar lite kort nu och hör av mig sen, på måndag. Mattenivå som krävs i Sverige för läkarutbildningen är matte 4 och du kan se vad som ingår på www.matteboken
    En annan sida som jag rekommenderar är www.gymnasieguiden.se läs där under Informerad om NA och IB. På IB bör den som vill bli läkare, välja HL i kemi, fysik, biologi och matte. Vi hörs! Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare