Donna
    Hej!
    Jag har gjort mitt födetagymnasieval men känner att jag har ångrat det jag valt. Jag vill helst gå natur eftersom det är en bred program och där jag har flest möjligheter. Jag har alltid varit intresserad av vård och hälsa, vilket gör att jag måste gå natur eller natur/Sam för det ger behörighet till universitet. Jag gillar No- ämnena men däremot har jag ett E i matte och känner att det kanske blir svårt att klara Natur/Sam men det ger mig störst möjlighet. Hur ska jag tänka och välja rätt? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Donna!

    Bra att du är intrsserad av Vård och hälsa. Och jag tycker du bör titta närmare på Vård- & omsorgsprogrammet

    Om du har "bara E i matte" kan det blir mycket tufft att läsa på Naturvetenskapsprogrammet, där man läser det avancerade c-spår i matte och det går, dessutom, mycket fort.

    Jag tycker att VO är ett mycket bra altrnativ. Man lär sig ett yrke och blir Undersköterska. Sedan kan man läsa på yrkeshögskola och vli Specialistundersköterska. Det är inte omöjligt att på VO bli behörig att direkt efter gymnasiet läsa till en högskoleutbildning Sjuksköterkeprogrammet. Annars så kan man komplettera på komvux eller genom prövningar och komma in på en annan högskole- eller yrkeshögskoleutbildning.

    Det kan vara bra att ha möjlighet att få jobb direkt efter gymnasiet - eller i alla fall ha ett sådant val (att kunna få jobb). Sedan kan man söka vidarestudier när man har jobbat i några år.

    Att få jobb direkt efter ett högskoleförberedande gymnasieprogram är mycket svårt.

    Jag råder dig prata med din lärare i matte och be om råd, fråga om hen tror du kan klara studier på Naturvetenskapsprogrammet. Men även om din lärare säger att du kan "klara studierna" då menar hen att du kan få godkända betyg. E-betyg kommer att ge dig Examensbevis från gymansiet, men frågan är då: vad ska man göra med "bara E betyg" från Naturvetenskapsprogrammet? Inget yrke och för låga betyg för att komma in på högskola... tyvärr så finns det många ungdomar i den situationen och det är ingen rolig situation att befinna sig i...

    Det är mycket bättre att lära sig ett yrke så att man kan få jobb. Läsa vidare kan alltid göra även efter ett yrkesprogram. Det finns Komvux, Prövningar och självstudier. Om man är duktig och motiverad, kan man alltid vidareutbilda sig.

    Som sagt, mitt råd är att du pratar med din lärare i matte, med SYV på din skola och att du kikar lite mer på info om Vård- och omsorgsprogrammet.

    Bästa hälsningar

    ANNA