Linnéa
    Hej!
    Jag går just nu ettan på gymnasiet och har matte 1B som mattekurs. Eftersom jag är estetare är matte 2B inte ett obligatoriskt ämne. Man kan dock välja det.
    Jag har sjukt svårt för matte, blir godkänd på proven med typ 1 poängs marginal och kämpar stenhårt.
    I programfördjupningen finns 3 kurser att välja; bild, musikal eller matte 2B. Jag vill inte ha något av det men matte 2b är ändå en kurs som kan vara bra att ha klarat, dock vet jag inte om jag varken kommer orka eller klara den kursen. Vad är möjligheterna utan matte 2B?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!

    Finns det bara tre kurser att välja mellan? Det var inte många kurser ni har att välja på! ... :(

    Kika gärna på Programplan för Estetiska programmet här >> och du ser att det är många olika kurser som enligt Skolverket får läsas som programfördjupande på Estetiska programmet.

    Om du har mycket svårt för matte, har du två val:att kämpa stenhårt och be om extra hjälp överallt (på skolan, självstudier, se om det finns en Räknestuga via Mattecentum att få hjälp) eller avstå från att läsa mer matte än nödvändigt.

    Om du inte gillar matte och har svårt för ämnet, är det ganska otroligt att du skulle vilja gå en eftergymnasial utbildning där matte krävs. Om du skulle få F i Matte 2b, får du ändå inte behörighet för de utbildningar där Matte 2 krävs och du får F i ditt Examensbevis och får lägre konkurrenskraft i dina gymnasiala betyg.

    Jag råder dig be din mattelärare om ett samtal. Berätta att du kämpar med matten och be om råd: fråga om din mattelärare tror du kan klara matte 2b eller om hen skulle avråda dig från att läsa den kursen. Din mattelärare känner kraven i matte 2b kursen och känner också dig och din nivå i matte och din "matte-kapacitet", om man kan kalla den så... :)

    Om du väljer bort Matte 2b, be din SYV förklara varför det är så få kurser som ni får välja mellan och be också om fler valmöjligheter. Om inte det går, får du då välja mellan Bild eller Musik.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA