Erik
    Hej! jag har beslutsångest och vet ej vilken linje jag ska gå!, har kollat på ekonomi och teknik och är intresserad av matte men inte så mycket av fysik. Däremot gillar jag just teknikämnet. Kan man gå någon teknikinriktning där det inte ingår fruktansvärt mycket matte kanske matte 1c, 2c och 3c? Kan jag bli t.ex arkitekt om jag läser matte 1,2 och 3, då jag skulle kunna bli ekonom om jag läste matte 1,2 och 3. Undrar också om vad jag kan bli om jag går dessa två inriktningar senare i gymnasiet: inriktningen marknadsföring och företagande eller inriktningen samhällsbyggande och miljö?. Mvh Erik.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Erik, det är endast på inrikt.Teknikvetenskap som matte 4 är en obligatorisk kurs.

    Så som behörighetsreglerna är idag, så räcker det med matte 3 för att söka arkitektutbildningar.

    Vad Marknadsföring och Företagsnde anbeträffar, så är det mycket brett!!! Företagare kan man bli utan utbildning om man får en bra affärsidé och kan sen anställa dem som har rätt utbildning.

    Marknadsföring är också mycket brett... Man kan jobba med marknadsföring på många olika sätt:allt från att dela ut reklamblad till att lägga upp strategier för stora företag och i internationellt perspektiv ...!;)

    Studie- och yrkesvägledare