Osama
    Hej!
    Jag kom till Sverige för drygt två år sedan.
    Nu ska jag välja ett gymnasieprogram till hösten, men är förvirrad vad jag ska välja.
    Jag är intresserad av människor och vill jobba gärna inom vården, men samtidigt gillar jag NO ämnena och matte jag har C i alla de, tänker att läsa NA men är rädd från betygen, jag är mellan två alternativ Na eller VO min fråga är måste jag få A på alla ämnena om jag väljer natur. Om jag inte får de allra högsta betyg där kan jag plugga vidare till något annat te.x. Sjuksköterskaprogrammet osv
    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är svårt, utan att känna dig, ge råd om vilket program som du bör välja i första hand.

    Du undrar om man kan komma in på populära utbildningar på högskolenivå, om man ej har de högsta betygen och svaret är att ja, det kan man. Man kan komma in via Högskoleprovet eller via ett annat prov - ex. Arkitektprovet (om man vill bli en arkitekt) eller Fysik-och-matematikprovet (till vissa program på KTH, Chalmers och Stockholms Universitet).
    Det kan även finnas AU, alternativ antagning som väger samma alla de oiika meriter som betyg, arbetslivs- och livserfarenhet, motivation och resultat av tester och intervjuer men AU finns bara någon gång ibland och varje högskola/universitet bestämmer själv om de ska ha AU eller inte på sina utbildningar.

    Det är alltså möjligt att komma in på populära utbildningar även om man inte har de högsta betygen, men givetvis är det lättare att komma in, om man har höga betyg.

    Vi på Fråga SYV känner inte till studiekapacitet. Vi kan därför inte göra bedömning om dina förutsättningar att klara kraven på de olika gymnasieprogram och senare - på de eftergymnasiala utbildningar. Jag vill ge dig råd att du läser på om olika program, gör studiebesök till de gymnasieprogrammen som du i första hand är intresserad av, att du pratar med dina lärare och med studie- och yrkesvägledare på din skola och att du försöker acceptera att det kan bli fel, när man väljer utbildning och/eller yrke. Det är inte någon exakt vetenskap. Det finns tyvärr ingen säker metod för att få fram vilken utbildning eller vilket yrke som passar dig som bäst.
    Info om alla gymnasieprogram finns på gymnasieguiden.se/program - Programnamnen är Klickbara länkar.
    Info om tusentals yrken finner du på www.framtid.se
    Yrken inom Hälsa- & Sjukvård beskrivs på - framtid.se/yrken/halsa-sjukvard
    Yrken inom Naturvetenskap beskrivs på - framtid.se/yrken/naturvetenskapligt-arbete