Annika

    Jag har blivit antagen och fått en NIU plats i golf, men problemet är att jag inte vill satsa i den sporten utan bara ha det som "hobby". Jag är inte heller alls intresserade av att välja någon av progammet som den skolan har att erbjuda. Mina föräldrar tycker att jag borde ge detta en chans. Men samtidigt är jag väldig intresserade av att gå på en annan skola, Estet - Bild och form. Jag gillar att skapa och vill utveckla min kreativitet. Jag vet inte vad jag ska göra...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annika,
    du har ännu gott om tid innan du måste definitivt bestämma dig - du kan ändra dina gymnasieval t o m sista dag i omvalsperioden, som ligger senare på våren.
    Det är du som bestämmer vilka gymnasiala utbildningar du söker till, och dina vårdnadshavare bestämmer var du bor (därför kan du inte läsa på en skola som ligger för långt borta för att pendla till, om dina vårdnadshavare motsätter sig det).

    Att komma fram till ett beslut om vilken gymnasial utbildning du vill gå kan du på olika sätt: Läs information om olika gymnasieprogram och inriktningar: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram. Och det finns också tester (som stöd för beslut), samtal med SYV-en och med lärarna på din skola. Din familj och vänner som känner dig väl, skulle jag också råda att du lyssnar på - de vill dig väl. Försök prata med dina föräldrar, förklara hur du känner och ha flera samtal/diskussioner där ni bland annat kan lista upp för- och nackdelarna i varje alternativ. Men ytterst är det upp till dig hur du prioriterar dina alternativ i din gymnasieansökan.