Tjejen

    Hej! Jag går första året på gymnasiet med en omstrukturerad skolgång. Jag läser bara två kurser och är snart klara med dem på grund av min psykiska hälsa under hösten. Jag måste nu välja om gymnasium. Jag har sökt in till RL och har det som alternativ ifall det nu skulle vara bättre för min psykiska hälsa(som jag inte vet eftersom jag inte gått det). Jag är nu inskriven på samhällsprogrammet som jag gick i någon vecka i höstas och vet att jag gillar ämnena men det kanske kan bli mycket plugg som gör att min psykiska hälsa försämras, men jag har redan kontakt med skolan och personalen vilket gör att det kan förenkla min skolgång. Det finns många för och nackdelar med båda programmen men kan inte bestämma mig. Jag vet att jag kan få höga betyg om jag går samhälls, och det kommer att ta mig långt. Det är enklare att börja ett helt nytt program rent mentalt än att börja om med samma lärare och hela tiden möta de gamla klasskompisarna. Dessutom vet jag att en tjej jag känner ska välja RL som jag inte riktigt går ihop med som kan göra det väldigt jobbigt att vara i samma klass. Jag kan inte bestämma mig, vad ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i den situationen du beskriver så vill jag rekommendera att du tittar på IM:Individuellt alternativ som är den mest flexibla utbildningen av alla gymnasiala utbildningar. På IMA kan eleverna kombinera gymnasiestudier med praktik och under vissa perioder gå endast på praktik (brukar kallas för "helpraktik", alltså praktik på heltid); eleverna kan läsa en eller flera gymnasiala kurser som tillhör samma eller olika gymnasieprogram och samtidigt gå på praktik, eller endast läsa (på hel- eller på deltid) - studie- och handlingsplanen tas fram i samråd mellan eleven, vårdnadshavare och skolans personal: kurator, SYV, mentor och rektorn. Studieplanen för varje elev justeras också kontinuerligt, utifrån de förändrade förutsättningar, t.ex om elevens hälsotillstånd förändras. Så, kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - hur antagning till den utbildningen sker är olika i olika delar av Sverige; i vissa kommuner kan eleverna söka till IMA, men i vissa andra görs antagning förbi gymnasieantagningskansliet (rektorer och kuratorer mer eller mindre "placerar" eleverna på IMA). Hur antagning går till just där du bor, vet jag inte för att jag vet inte var du bor, men du eller dina vårdnadshavare kan ta reda på det, om du tycker att det alternativet känns som ett attraktiv/bra alternativ för dig.

    Studie- och yrkesvägledare