Alva
    Hej jag har riktig ångest nu för jag vet inte vad jag ska välja. Jag är duktig i skolan men är riktigt riktigt skoltrött!!
    Jag kommer inte klara av ett program som är lika jobbigt eller ens lite jobbigare än 9an. Jag är väldigt intresserad av hår och smink och sånt så jag tänkte ett tag söka till frisör. Men problemet är att mina föräldrar gör att jag tvivlar på mig själv. "Du måste tänka på framtiden, inte bara välja det som har minst plugg eller som du tycker skulle vara en rolig grej" "tänk på frisörers arbetstider" "jag har hört att det är jättesvårt att få praoplatser" "för att gå frisör måste du verkligen brinna för det!" Mamma säger så hela tiden. Mamma och pappa försöker få mig att välja ekonomi som jag också funderar på. Jag blir snart galen det är liksom bara 3 veckor kvar till att man ska välja (!!!) :( Vissa säger att man ska välja tre roliga år, medans mamma och pappa inte alls tycker så.. jag vet inte vad jag vill. Vad tycker du att jag ska välja??
    Ps. Jag har 250 poäng ifall det är nödvändigt att veta

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, ibland är man inte alls överens med sina föräldrar i sitt val av gymnasieprogram. Och det är såklart att de vill ditt bästa och är oroliga för din framtid - såna är vi föräldrar! Rent juridiskt är det dock ditt val.

    Om du känner i magen att ett Hantverksprogram/frisör skulle vara ditt bästa gymnasieval - att du där skulle få tre fantastiska år på gymnasiet, välja då det och se till att få bästa betygen och komplettera med de kurser som gör dig högskolebehörig så har du ändå möjlighet att gå på högskolan senare. Och är du utbildad frisör så kanske du kan jobba extra när du pluggar sen -dubbel kompetens alltså!

    Högskolan kollar inte på vilket program eller skola man gått på - det är ditt betyg som gäller och vilka kurser du läst.

    Det är dock en jobbig sits som ni kanske ska prata tillsammans om med t.ex din Syv på skolan. Med hen kan ni i samtalet diskutera och kolla på de olika förutsättningar som just du har utifrån ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.

    Kanske kan du gå en provdag på programmen så du får en uppfattning om vad som kommer krävas av dig, vilka kurser du läser, hur undervisningen är och om programmet passar dig. /Lena, Syv