Tim
    Hej jag ska välja gymnasie om 1,5 mån och jag behöver hjälp. Jag har letat information om gymnasien men inget verkar passa mig. Jag ÄLSKAR att träna och vill lära mig om kroppen, muskler, kost och sånt. Jag kan tänka mig att jobba inom media, men är ingen höjdare på den kreativa sidan.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Tim,
    du älskar att träna och frågan är om du vill träna för egen del /på fritiden/ eller om du vill satsa på att göra det till ditt jobb, t.ex. bli Personlig tränare. Se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vackstanasgymnasiet - exempel på Profiler på Barn/Fritidsprogrammet (bläddra lite längre ner på höger sida). Andra yrken som kanske kan vara av intresse för dig är t.ex. Dietist http://www.framtid.se/profession/dietist/
    Fysioterapeut http://www.framtid.se/profession/sjukgymnast/
    Massageterapeut http://www.yhguiden.se/utbildning/komplementarmedicinska-hogskolan-kmh-skolan/medicinsk-massageterapeut

    Inom Media kan man arbeta på väldigt många olika sätt och jag undrar om du kan berätta lite mer om just inom vilket område eller på vilket sätt du är intresserad av att arbeta.

    Vad det gäller val till gymnasiet, finns det tre HUVUDSPÅR:
    1. man väljer en eftergymnasial utbildning, t.ex. Sjuksköterska eller Lärare i Idrott&hälsa och sedan hittar man gymnasieprogram där man garanterat för läsa alla kurser som krävs för behörighet;
    2. man vill börja jobba så fort som möjligt & väljer därför ett program där man tror man kan få jobb direkt efter gymnasiet: Vård/omsorg, El/energi, Restaurang/livsmedel och av högskoleförberedande är det i så fall troligtvis Ekonomi (man kan få jobb som löneadministratör, inkasso-handläggare eller försäkringsrådgivare direkt efter gymnasiet);
    3. man är inte säker på vad man vill göra efter gymnasiet och väljer det som känns roligt och lagom utmanande /inte för lätt och inte för svårt/, det som känns rätt och/eller passande. T.ex. kan man välja gå på skolan som finns väldigt nära bostaden för att slippa pendla och då tittar man på vilken utbildning av dem som finns på just den skolan som lockar mest.
    Eller om du vet att en viss skola har bra träningssal och ger möjligheter att träna i anslutning till lektionerna - så vill du kanske gå på just den skolan och det är av mindre betydelse just vilket program du går.
    Gör test på http://www.gymnasieguiden.se/testet och bli medlem på gymnasieguiden.se - där finns det ganska mycket hjälp att få. Sedan välj vilken av de tre huvudspår du vill gå (de som jag har punktat ner i detta svar). Återkom sedan, så skall vi under tiden fundera lite (jag skall samråda med kollegorna) och vi skall försöka hjälpa dig med ditt gymnasieval!
    Önskar dig allt väl!
    Liselotte SYV
    Liselotte