Josefina
    Jag ska som sagt välja gymnasium men har inte en blekaste aning om vad jag ska välja. Det har länge riktat in sig mot Naturvetenskapsprogrammet men jag är inte riktigt säker på om jag kommer komma in. Då har jag börjat tänka på andra linjer men både familj, vänner och skola pressar mig genom att säga att jag ska ta natur. Jag är duktig i skolan mer har inte superhöga betyg, vad kan jag göra?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är inte lätt att välja när det finns så mycket att välja på och dessutom blir pressad utifrån till att välja något man känner sig osäker på. Och bara för att man är duktig inom ett ämne betyder ju inte att man vill plugga just det.

    Lite tips; Om du inte kan tänka långsiktigt för flera, flera år framåt och inom vilket yrke du vill jobba inom så är det bästa nog att fundera mer kortsiktigt över vad du skulle kunna tänka dig att plugga dessa tre år framöver. Du behöver liksom inte välja för livet. Du kanske väljer att göra eller plugga något helt annat efter gymnasiet - det är vanligt och inte konstigt alls eftersom man förändras ju äldre man blir, får andra intressen och erfarenheter som påverkar hur man väljer.

    Det viktiga kan dock vara att gå klart gymnasiet med så bra betyg som möjligt - då har du förhoppningsvis så pass mycket kunskap att du kan utföra ett yrke eller gå vidare till någon eftergymnasial utbildning.

    Det som är viktigt är dock att man klarar av programmet och att det känns intressant medan man läser - inte bara för att det kanske, eventuellt är nyttigt för dig i framtiden. Men om du tycker det blir för svårt och får en massa F så är både nyttan och nöjet borta - eller hur? Så fundera ordentligt på vad du gillar och vad du realistiskt kommer klara av innan du väljer.

    Gå igenom alla program, sålla bort de program du absolut inte kan tänka dig, gå på mässor och Öppna hus och kanske även på provdagar som många skolor erbjuder - då kan man mer se vardagen på programmet och skolan. Välj med ditt hjärta - inte andras!/Lena. Syv