Sandra
    Jag går andra året på en samhällbeteende linje.

    Som individuellt val till trean vet jag att jag INTE vill läsa varken matte 3b eller engelska 7. De kurser jag har att välja på är: bild och form, engelska 7, fotografisk bild 1, idrott och hälsa 2, internationella relationer, matematik 3b, psykiatri 1 & scenografi- mask och kostym.

    Jag har några yrken jag funderar på att utbilda mig vidare till efter gymnasiet vilka är: socionom, audionom, optiker, kommunikatör, dietist eller eventuellt något inom marknadsföring.

    Jag funderar då över om det är något speciellt jag borde välja som individuellt val till trean eller om jag kan välja någon "lättsammare" kurs (fotografisk bild t.ex.)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    de yrken som du funderar på att utbilda dig vidare till efter gymnasiet: socionom >>, audionom, optiker, kommunikatör, dietist eller yrken inom marknadsföring >>, kräver inte mer matte än matte 2 godkänt betyg (i och för sig inom Marknadsföring kan eventuellt matematik 3 krävas om det är "ekonomisk" utbildning på högskolenivå); Engelska 7 krävs idag inte till någon utbildning men de är alltid bra att kunna mer engelska; dessutom ger godkänt betyg i eng 7 en hel meritpoäng och det är en stor fördel när man sedan Konkurrerar om plats på en högskoleutbildning men även, för övrigt, är det, oavsett var man jobbar eller läser, så är det bra att kunna mer engelska.
    Med det sagt, och med tanke på att du skriver om att du ej vill välja matte 3 eller engelska 7, så återstår det de övriga kurser som du ha att välja på.
    Det är inte fel att välja en "lättsam" kurs, som du gillar och kommer att med större lust att läsa; då kan du få högre betyg i den kursen men även i de övriga kurser du läser (pga du har då mer tid och energi för de övriga kurserna).
    Hälsningar
    Mikael SYV