Kübra
    Hej
    Jag går det samhällsvetenskapliga programmet med inriktning beteendevetenskap det första året och ska nu välja kurser för det individuella valet. Jag har funderat på att satsa på antingen advokatyrket med specialisering på familjerätt eller psykologyrket men vet inte vad jag ska välja för kurser. Kurser jag funderar på är entreprenörskap, geografi 1, historia 2a och litteratur. Vad för kurser borde jag VERKlIGEN prioritera för dessa yrken. Jag funderar dock inte på att etablera egen advokatbyrå eller psykologföretag. Måste även tillägga att jag går i en internationell skola där vi har engelska 7 och internationella relationer som vanliga kurser.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kübra,
    för behörighet till högskoleutbildningar som leder till de yrken som du är intresserad av (advokat, som i grunden är jurist och psykolog), finns alla kurser som krävs för Särskild behörighet med, som obligatoriska - och då är det enligt eget "tycke och smak" som du får välja; en sak som jag tänker på är att det är hård konkurrens för att komma in på jurist- och psykologprogrammen och  därför är det bra att tänka på att försöka få så högt Meritvärde som möjligt. Meritvärde är summan av Jämförelsetalet (snittbetyget) + Meritpoängen.

    Godkänt betyg i Eng 7 ger 1.0 i merit. Då återsåtr det att kunna få ännu 1.5 i merit. Om du får godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 ger det de återstående 1.5 i "merit" och du får på så sätt max i merit.

    För övrigt så kanske det är bra att du väljer kurser inom de ämnen som du är mest intresserad av och kan då bl.a få högre betyg i dem (för man blir oftast bra på det som man tycker om och har lätt för).

    • : Precis, hög konkurrens är det. Eftersom jag läser moderna språk franska 1 som otur är kan jag ju inte välja moderna språk. Så frågan är då om man ändå skulle lyckas få till höga merit trots att man väljer andra kurser utöver det jag är behörig till? Med tanke på att jag redan har den behörighet som behövs för båda yrkena. Denna val ligger mer i mina händer därför blir jag väldigt tveksam
    • Anna : om du inte kan få meritpoäng för moderna språk (därför att det är från nivå 3 som man kan få meritpoängen) - välj läsa mer matematik. Finns det möjlighet att på din skola välja matematik 3b och sedan även matematik 4, så fundera på att läsa matte-kurser. För att mattekurser, som är högre än de som krävs, ger också Meritpoäng.