Ella
    Hej!

    Jag går i nian och är 15 år gammal.

    I flera år har jag velat ta samhäll beteende i gymnasiet för att jobba som terapuet men sen har jag ändrat mig mycket genom tiden.

    I ca ett år så har jag försökt övertala folk på min skola att välja en utbildning som kan ge dom chansen att få jobb på ett Google kontor eller liknande. Men nu på senare tid har jag kommit på att detta är faktiskt min dröm, att det är jag som vill jobba på en Google kontor (eller liknande stor företag).

    Grejen är att jag har läst mycket om Google och jag har förstått att det är väldigt svårt att få ett jobb där. Man måste gå igenom sju eller åtta intervjuer inann man får besked om man fått jobbet eller inte. Sen är det många som söker också och så måste man självklart vara typ överkvalicerad har jag hört!

    Jag är ju bara en normal 15 åring som tycker att det är för tidigt att välja ett linje som avgör mitt framtid. Och jo, jag har hört tusentals gånger att det inte behöver vara så men jag vill ha nytta av min gymnasie utbildning, jag vill bli något framgångsrikt och jag vill inte behöva läsa mycket extra bara för att jag valt fel.

    Jag är från Göteborg och min syv har hjälpt mig en del med att kolla gymnasium som erbjuder bra program som kan leda mig till ett Google liknande jobb och vi kom fram till att Nti har en bra Handels linje.

    Men jag som är så envis och inte vill ha för höga förhoppningar så tänkte jag att jag måste ha en backup plan ifall jag inte får jobb på google och då kom vi fram till att jag kan läsa extra kurser i 2an eller 3an för att ha samma behörighet som ekonomi liknande programmet. Jag tänkte att min backup plan kunde bli att jobba som mäklare. Men det känns som att jag missat ut på många andra jobb som kan låta intressanta. Så kan ni ge mig tips på jobb? Jobb som inte kräver mer än matte 1. Jag suger på matte, jag tror nästan att jag har dyskalkyli och inte på tal om det, jag kan inte ens grunden i matte. Tänk vad pinsamt att komma till ett gymnasium utan att kunna matte!

    Och så står det att man måste ha gått på högskola för att kunna söka jobb på Google. Men menar dom vanlig högskola eller funkar det med yrkeshögskolan också?

    Innan jullovet så gick jag ut med 222,5 poäng. Jag var inte så jättenöjd men märkt att jag kan nästan komma in på det flesta!

    Grejen är att jag fick ingen betyg i modersmål för att vi fått en ny lärare och hon vet inte vad jag kan och hon gav mig betyg via sättet hon sett mig på under lektionerna vilket jag vet att jag kunde ha presterat bättre. Nu har jag ingen motovation att forsätta gå i hemspråk mer. Så jag har funderat på att höja mig i andra ämnen.

    För min del är geografi och no ämnena lite svåra men jag har ändå klarat mig med minst E-D betyg.

    Matten har jag E på men jag vet att min lärare vill bara inte att jag ska få ett F och vill att jag ska ha motivationen till att försöka kämpa. Men jag har JÄTTESVÅRT med matten! På riktigt. Jag kan knappt gångertabellen.

    Idrott hade jag B på egentligen men fick F pågrund av att jag inte kan simma. Har fått gå på simskola under hela åttan och nu nian men jag har fobi för vatten så jag har jättesvårt för att lära mig och jag tappar tekniken lätt!

    Moderna språk är SV & ENG även fast jag har A i båda ämnena men jag hade svårt för franska så jag bytte mitt i terminen och kändes hopplöst att börja tyska eller spanska så jag fick välja SV ENG.

    Men i övrigt har jag OK betyg!

    Men jag vill bli framgångsrik! Jag vill ha ett jobb med välbetald lön som jag kan leva på (alltså betala mat, hyra, kläder osv) och jag vill helt enkelt ha en hyfsat bra jobb.

    Ingen i min familj och släkt o så har en framgångsrikt jobb och jag vill bevisa att jag kan nå en bra nivå. Speciellt för dom som aldrig trott på mig. Men inte bara det, utan jag vill själv ha ett bra och framgångsrikt jobb!

    Dåliga är att jag börjat tänka om på Handels linjen då min bror fått mig att tänka annorlunda. Han går ju i Handels linjen och han sa att ifall det inte var för hans dåliga betyg i nian så skulle han klart o tydligt tagit en bättre linje! Han påstår att det är en jättelätt linje och att det inte är värt att slösa energi på.

    Så för att vara ärlig så vet jag inte riktigt.. Jag har gjort gymnasie testet och alla ämnen jag fick var riktade åt teknik men det känns fel för att jag är dålig på matte och problemlösningar osv! Även fast jag skulle kunna tänka mig avdelningen i teknisk support på Google eller Apple eller något..

    Men ifall jag får jobb på Google och tar Handels linjen så hade jag tänkt att jobba inom en utav avdelningarna som har mer med affär och så att göra.

    Jag är en person som har lätt för svenska och engelska och som älskar att läsa och skriva! Jag jobbar helst för mig själv och jag gillar en liten utmaning men inte allt för mycket. Jag är till och med dålig på att beskriva mig själv men kan ni snälla hjälpa mig med vilka jobb som finns eller vilken linje jag kan välja?

    FÖRLÅT för det låååååånga texten men jag vill få svar från andra än bara syv från skolan!

    PS. Jag jobbar på ett jättekänt hotell för tillfället som frukostvärdinna men det känns inte som ett framtidsjobb. För mycket stress som gör mig ännu stressigare!

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Deena, det är bra att du tar detta med gymnasieval på stort allvar!
    Vi skall ge dig våra åsikter och skall försöka hjälpa dig allt vi kan.

    Det är jättebra att du arbetar - även om du tycker att det inte är ditt drömjobb som du har just nu. All arbete ger värdefull arbetslivserfarenhet, pengar och även pensionspoängen. All inarbetat tid ger dig flera fördelar - så arbeta så mycket du bara kan.
    Du nämner t.ex. yrkeshögskola och där är arbetslivserfarenhet behörighetsgivande. Det är alltid ett stort Plus i CV om du kan uppge att jobbade redan när du var 15 år.

    Angående val till gymnasiet:
    om du misstänker att du har dyskalkyli, är det bra att ha det "på pappret", då kan du få hjälp - du kan få mer tid på prov och hjälp från speciallärare (t.ex. undervisning i en liten mattegrupp). om du har fobi för vatten kanske kan du bli befriad från simning. Gå prata med kurator på skolan om det.
    Se om www.mattecentrum.se kan vara till hjälp med matte. De driver Räknestugor där man kostnadsfritt får hjälp med läxorna och på www.matteboken.se finns alla kurser upplagda för självstudier.

    Du skriver om att du jobbar på hotell och jag känner till några fall då folk började med att städa på ett hotell och klättrade upp till hotellmanager genom interna utbildningar. Det finns väldigt många olika arbetsuppgifter och olika yrken jobbar på hotell - det vet du själv att det är städ och matlagning, bokning, marknadsföring, säkerhet med mera. Har du inte funderat på att söka Hotell/turism programmet? Du gillar ju språk och är bra på svenska & engelska, skriver du till oss i alla fall.

    Ang. Google som kräver högskoleutbildning eller kan acceptera yrkeshögskola också - vet inte jag, råder dig kontakta dem på Google med den frågan.

    Du ber om tips på yrken och det finns ju så oändligt många! Det där med personliga egenskaper och förmågor/betyg - stämmer inte alltid. T.ex. om du vill jobba som mäklare, så är det minst Matte 3 som är ett krav och det är ganska hög nivå på matte /det är enbart på Teknik, Ekonomi (inriktning Ekonomi) och på Naturvetenskapsprogrammet som man läser Matte 3/ och det är höga betyg för övrigt också som krävs för att komma in på Mäklarprogrammet - så t.ex. om dina personliga egenskaper passar perfekt på Mäklaryrket men du (på grund av dyskalkyli) inte kommer att kunna uppnå ett godkänt betyg i Matte 3, kan du inte läsa till mäklare.
    Att hitta ngt. yrke där man har intresse OCH förmågor inom samma yrke - är inte alltid så lätt. Ibland är det även lite tur som måste "till"... när framgångsrika personer berättar om sina liv är det mycket ofta man hör de säga att de "halkade in på ett banan skal" in på något yrke som de inte alls kunde tänka sig att jobba med innan de "ramlade in" där... och upptäckte sedan att de trivs, men det var av en slump de hamnade dit från början.

    Än finns det tid kvar - en månad innan det blir sista dagen att göra ditt gymnasieval så jag råder dig att titta igenom http://www.framtid.se/professions/ och förhoppningsvis hittar du några nya yrken som intresserar dig. Fundera öven på mitt förslag på HT, läs om det programmet på http://www.gymnasieguiden.se/program/HT
    De här skolorna http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/handelsakademin-gymnasium och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/plusgymnasiet-goteborg erbjuder både HA och HT
    och du kan kanske läsa kurser inom individuellt val från "det andra programmet" och på så sätt kombinera två olika gymnasieprogram.

    Titta in på länkarna som jag skickar nu och återkom.
    Vänligen
    Peter SYV
    • : Hej och tack så hemskt mycket för din svar! Jättenöjd med svaret du gett mig. Min syster går på hotell & turism sista året men det känns inte så jättemycket som min grej.. Och det med matteproblem, jag har försökt prata med min mattelärare om det men han säger till mig att fortsätta kämpa så kommer det att gå bra! Det med simningen har jag pratat med skolsköterskan och hon sa att hon kunde boka en remiss hos en psykolog men då måste en förälder följa med på mötet men då tackade jag nej för jag skulle helst inte vilja ha en familjemedlem där pågrund av obekvämhet! Jag har försökt kontakta Google men man kan endast nå dom igenom att ringa dom och jag är rädd att dom inte tar mig på allvar, vågar tyvärr inte ringa! :( och mäklare ska jag nog inte bli. Men vill gärna veta om man faktiskt kan få ett framgångsrikt jobb inom Handelsprogrammet eller är det verkligen så enkelt som min bror får det att låta som? Jag är jätteförvirrad.. Vill inte hamna på fel skola även fast jag vet att jag kan byta osv. Mvh, Deena
    • : Och så vill jag verkligen inte hamna på en livsmedelsaffär bara för att jag aldrig hittade ett bra jobb (i framtiden alltså).. Har praktisera i ett livsmedelsaffär och verkligen inte min grej!
    • Peter : Vad som är RÄTT eller "fel" skola är det jätte-jättesvårt att säga... det som är rätt för en person, kan vara helt fel för en annan. Råder dig gå på flera öppna hus och boka "skugga en elev" på de skolor/program som du är intresserad av - då får du känna på atmosfären på skolan. Vad är "framgångsrikt" jobb är också jättesvårt att säga - är det lön? är det att man trivs och känner att man gör nytta? är det både och? har du funderat på att kanske öppna eget, bli din egen arbetsgivare? Återkom gärna lite längre fram, när du har varit på några skolor (öppet hus och skuggning) OK? :-)
    • : Jo, precis! För mig är ett framgångsrikt jobb att både trivas, känna nytta och att ha ett hyfsat bra inkomst! Jag har försökt gå på så många öppet hus som möjligt och har planerat på att gå på jättemånga nu i januari! Men jag vill ha flera alternativ än bara handelsprogrammet och det är det jag försöker komma fram till. Jag ska ju på öppet hus för HA linjen och även skugga, har gått på öppet hus för SAM beteende men vill ha flera val öppna som jag kan besöka på öppet hus men har knappast aning om vad jag vill kolla lite mer in på :/ inga tips på hur man kan få ett litet grepp på det? Just nu kollar jag i alla fall en utav länkarna du tipsade :)
    • Milla : Jag kommer att skriva ett svar till dig nu.*L* Milla SYV på Fragasyv.se
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan, jag undrar om du har gjort intressetest på http://www.gymnasieguiden.se/testet
    vilket kan vara en bra idé, du får kanske lite mer klarhet i vad du vill.
    Läs info- om alla gymnasieprogram på http://www.gymnasieguiden.se/program/
    Det finns 12 st. yrkesprogram, 6 st. högskoleförberedande + IB

    Angående "hyfsad inkomst" så är det svårt att bestämma vad det är just för dig och jättesvårt att få några garantier. Det finns inte något jobbgaranti i Sverige idag.
    De alternativ som finns är
    1. söka anställning /och här är det arbetsgivaren som bestämmer vilka kvalifikationer som du bör ha/
    eller
    2. öppna eget och bli din egen arbetsgivare http://www.framtid.se/starta-eget-tips-fran-bazaren/
    http://www.framtid.se/vaga-starta-eget-foretag/

    Om du gör ditt bästa (läser så mycket du kan) är det precis så mycket som någon kan kräva av dig. Vi är alla födda med massa goda egenskaper och förmågor men även med våra begränsningar: vissa människor kan inte bli matematiker även om de önskar det för deras matematiska förmåga är kraftigt begränsat, men de kan kanske bli jättebra lärare i språk eller tolkar. Det gäller att hitta vad man är bra på och satsa på det. Andra förmågor är det bra att utveckla i den mån som det går, men satsa stenhårt på det som man är bra på - det är vägen till framgång. Det tycker i alla fall jag.
    Vad som just du är bra på är det just det som du bör upptäcka på gymnasiet.
    Önskar dig allt väl!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så hemskt mycket för ditt svar! Behöver verkligen så mycket svar som möjligt då det känns som att jag inte får tillräckligt med svar i skolan hos syv. Som jag nämnde ovan i inlägget så har jag gjort testet och det enda jag fått till svars är massa teknik riktade linjen. Men självklart kan jag inte välja det om jag inte direkt är bra på matte eller problemlösningar osv. Hyfsat bra lön för mig betyder att jag får ett lön som jag kan betala en hyra på varje månad (till kanske en mysig lägenhet för 5000 kr/månaden) och sen köpa livsmedel och kläder osv. Ca 25000-30000 ser jag som ett bra lön. Sen är självklart mer, bättre. Men jag har än inte funnit vad det är som jag är bra på och därför inte vet vad jag ska satsa på :( jag vill abslout inte hamna på fel spår!
    • Milla : Hjärnforskare har påvisat att mognadsprocessen pågår tills man är åtminstone 24 år gammal, vilket betyder att du kommer att uppnå "toppskick" om ca 9 år - och för varje dag fram tills dess blir du klokare och bättre förberedd för livets alla olika utmaningar. Du kan inte och bör inte förväntas ha alla svar nu, när din hjärna inte ens är färdigutvecklad. De som säger att de visste precis vad de vill bli när de var 10 år gamla, hade mest tur, som träffade rätt "av en slump" mer eller mindre. I några mycket sällsynta fall när man som Mozart har talang för musik, kanske det är klart tidigt men alla vi andra som utgör 99,999 % av befolkningen måste chansa lite och hoppas att vi hamnar på rätt spår och finner plats i samhället där vi kommer att trivas och känna att vi gör nytta. :-) *L*
    • : Du har väldigt rätt i det du säger och jag håller med fullständigt! Dock är det inte så roligt när alla ens vänner har redan bestämt sig och så står jag och vandrar runt med olika tankar. Jag vet att jag inte kommer att ge upp på mitt dröm att ansöka om ett jobb hos exempelvist Google, Apple eller andra stora företag som dessa två, men självklart måste jag också ha ett backup plan! Och självklart kommer jag läsa extra kurser och läsa på högskolan för att försöka få ett jobb på dessa ställen eller något helt annat som jag kanske finner intresse för senare! Vill bara inte gå på någon tråkig linje och inte få någon nytta av det i gymnasiet. Liksom, jag är inte bra på sport, musik eller matte. Har nästan inget jag känner att jag är bra på, men det kanske är för att jag inte lärt känna mig själv riktigt än. Men jag vill visa mig själv och alla andra att även fast jag inte haft ett så bra liv eller favorit sport eller kunnat sjunga/spela instrument eller kunnat använda matten på rätt sätt, så har jag kunnat få en ljus framtid. Jag hoppas du förstår lite vad jag menar! Och så har alla omkring mig höga förväntningar och vill inte att jag välja en utbildning som inte är så populär eller "stor" men jag håller med om det också. :)
    • Milla : Gymnasiet blir väldigt mycket vad du själv gör det till! Det är mycket eget ansvar på gymnasiet, mycket mer än på grundskolan. Du kan alltid göra det som läraren säger + lite mer (läsa lite längre fram i boken och göra egen reseach kring ämnet och lägga till någon extra "punkt" i redovisningen som du själv har kommit fram till) - på så sätt kan du få djupare kunskaper i alla ämnen. Vi på fragasyv.se kommer att hålla tummarna för dig!
    • : Tack så hemskt mycket för era svar, ni anar inte hur mycket det betyder för mig! :)
    • Anna : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! Återkom längre fram och berätta hur det går med dina studier! ANNA SYV på Fragasyv.se
    Läs alla kommentarer