Dangerous
    Mitt intresse är att baka, jag ville välja det men man kan inte plugga vidare på det så sen är jag intresserad av IT, jag vill välja IT oh jag vet inte vilken som är bra för att det finns massor. Jag vill liksom göra program, lära mer om datorer och så. Vilken skola och program borde jag välja? Tack på förhand

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag måste nog säga motsatsen - läser du till svenska och engelska som alla skolor med yrkesprogram ska erbjuda så får du en högskolebehörighet även på Livsmedelsprogrammet och kan söka dig vidare till olika eftergymnasiala utbildningar när du är klar. Bagare/konditor har en ganska god arbetsmarknad dock så du bör ha chans till jobb om du går ut med goda betyg. Samtidigt som du - om du bestämmer dig för att plugga vidare - kanske har ett extrajobb som ger lite pengar vid sidan av studierna.

    Är du även intresserad av IT så kanske El- och energiprogrammets dator och kommunikationsinriktning vara intressant - lägg på svenska och engelska där också så kan du söka vidare till många yrkeshögskoleutbildningar inom IT - här kan du leta för att få en idé om vad som finns https://www.yrkeshogskolan.se/

    Leta efter skolor i ditt sökområde som har dessa båda program, gå på Öppna hus, prata med elever och lärare, diskutera med din Syv på skolan för att få insikt om vad som kan passa just dig och vilka skolor du kan välja. /Lena, Syv