Marcelina
    Hej! Jag har verkligen beslutsångest över vilken skola och linje jag ska välja. Det står mellan naturvetenskapsprogrammet och ekonomiprogrammet. Den linjen som intresserar mig mest är ekonomi men det som är bra med natur är att jag får en bred grund att stå på eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill bli i framtiden. Det som är bra med ekonomiprogrammet är att den skolan jag tänker på erbjuder mycket engelsktalande kurser osv vilket jag tycker är extremt viktigt så ja vad ska jag välja?:(

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag brukar alltid säga att man ska välja med hjärtat och magkänslan här och nu mer än att tänka på nyttan av något man inte vet i framtiden. Man brukar klara av gymnasiet mycket bättre då. Ska du välja natur så ska du inte bara välja av nytta utan för att du verkligen gillar matte, fysik, kemi och biologi och är beredd att spendera mycket tid med dessa ämnen - även under din fritid. Du ska också vara van eller åtminstone vara mentalt beredd på den snabba studietakten i dessa kurser. Fundera på detta.

    Går du Ekonomiprogrammet och sedan plötsligt vill byta bana så kan du alltid komplettera med de kurser som saknas efter gymnasiet - inga problem. /Lena, Syv