Anders

    Hej Jag är intresserad av IT-säkerhet och skulle vilja läsa det. jag har redan en kandidat i statsvetenskap men det är inget jag vill jobba med. Jag hade allra helst läst på distans men kan även ta något i Kalmar (flyttar dit snart) eller på pendlingsavstånd därifrån (övriga landet söder om stockholm kan fungera med). Jag hittade en del YH utbildningar men när jag kollar recensioner så verkar de inte vara bra, dessutom hade jag hellre läst på universitetsnivå. helst tvåårigt. BTH hade en tvåårig webprogrammeringsutbildning men det är inte exakt vad jag är ute efter. Går det att knåpa ihop något med enskilda kurser på nåt vis? Betyg och HP-resultat är höga, men enbart matte C. Har lite tanken att läsa BTH programmet https://www.bth.se/utbildning/program/distansutbildningar/webbprogrammering/ och lägga till säkerhetskurser på det senare

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anders,

    din fråga är svår för oss att besvara och detta av olika anledningar: för det första, så är vi "allmänna vägledare" som inte är experter på just IT/Data yrken i synnerhet;
    för det andra, så utvecklas branschen så otroligt snabbt att utbildningarna hänger inte alltid med (man måste kunna ngt som inte finns - ännu - i någon utbildning att lära sig);
    "sug" efter IT/Data-kunniga att anställa är omfattande, men samtidigt är arbetsgivare också väldigt kräsna och kräver t.ex (nedan, se urklipp ut en aktuell jobb-annons)

    Din kompetens

    För denna roll ser vi att du har en bred teknisk bakgrund och att du jobbat minst ett par år med drift/underhåll av it-system, gärna med erfarenhet av installationer och avveckling. Du har kunskap och erfarenhet inom något eller några av nedan områden:

    • TCP/IP
    • Brandväggar
    • Mobiltelefoni och mobila kommunikationslösningar
    • Rakel/Tetra
    • Kamerasystem
    • Larmsystem
    • WDM/Transmissionslösningar
    • Virtualiserade miljöer
    • IP-telefoni
    • Videokonferenslösningar

    Du har god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift.

    Vidare är det meriterande om du har kunskap inom mobil datakommunikation och/eller automatisering. Du får gärna ha erfarenhet av konstruktion och mekanik. Ytterligare fördelar är om du tidigare har arbetat i komplexa it-miljöer.

    Liselotte

    Hur man ska lära sig allt detta som arbetsgivare önskar att man kan, bryr sig arbetsgivaren inte om utan ska bara "ha" en sådan person, som ibland inte ens finns.

    Ang. det du skriver om yrkeshögskoleutbildningar, så håller jag, i huvudsak, inte med för att yh påvisar mycket stor % av f d studernde som snabbt  kommer      ut i jobb! :)

    Milla SYV på FrågaSYV

    Av de utbildningar som du kan gå, prata med studievägledare på just de utbildningar, men satsa också på självstudier samtidigt.

    Utbud inom högskola kommer fastställas till 15 mars (till ansökan till HT-19).

    Studie- och yrkesvägledare