Jasmine
    Snart är det ju dags för omvalsperioden till gymnasievalet. Jag väljer mellan Natur och Sam. Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska välja. Mina betyg i skolan är bra. Både mina SO och NO-ämnen ligger på B. Matte lika så. Svenska B, spanska C och engelska C. Det är mina betyg på ett ungefär. Om jag skulle välja ett yrke nu idag skulle det vara något där jag får påverka hur världen ser ut (bland människor, miljö och djur), läkare eller psykolog.

    Lite frågor:
    1. Jag undrar vad jag skulle göra om jag går NA och går ut med betyg B i alla ämnen och det inte kommer räcka till för att jag ska komma in på läkarlinjen, vad gör jag då?

    2. Om jag läser SAM och vill komma in på läkarlinjen vad gör jag då (då har jag ju inte behörighet). Hur lång tid skulle det ta för mig att plugga tills jag skulle få en behörighet till en läkarutbildning?

    3. Jag har förstått att man söker in på olika kvoter beroende på hur man har pluggat sig till sig en behörighet till en viss utbildning. Är någon kvot svårare än den andra att komma in genom, om ja varför?

    4. Hur funkar det när man pluggar till exempel läkare utomlands? Har jag möjlighet att börja studera utomlands och sen komma tillbaka till Sverige för att avsluta utbildningen. Hur går detta till och hur mycket större är chanserna att komma in utomlands än här hemma i Sverige?

    5. Ärligt talat nu; är det så mycket mer plugg på NA än vad det är på SAM? Hur mycket mer pluggtimmar/vecka skulle du säga att man ungefär behöver för att klara sig till B-A i betyg?

    6. Jag är inte så intresserad utav historia men väldigt intresserad av människor, välfärd, hållbar utveckling och saker som påverkar världen idag. Jag gillar både prov och inlämningar. Är detta något jag bör tänka på inför mitt val?

    Så jag behöver alltså lite tips om hur jag ska tänka och hur jag ska prioritera.

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Det verkar ju som att ett Sam eller ett Naturprogram vore något för dig. Eftersom du gillar prov och inlämningar o ha bra studierutiner och ambitioner så bör du klara båda programmen bra. På både Sam och Natur får du lägga ner många timmar i veckan på plugg - det är dock omöjligt att säga exakt hur mycket eftersom man pluggar olika och har olika vanor och rutiner. Du får hitta det bästa sättet för dig.

    Visst kan det hända att man inte kommer in på Läkarprogrammet om man inte har betyg nog - då får man satsa på t.ex. Högskoleprovet (HP) som också är en urvals (kvot) grupp för att ta sig in på högskolan. Du kan läsa mer om högskoleprovet här http://studera.nu/

    Det finns fler urvalsgrupper men du kan just efter gymnasiet bara välja inom betyg och HP.

    Här kan du få en länk med mer information om läkarutbildningen http://www.lakarutbildningar.se/