Angelica
    Jag har läst en It-utbildning och har en kandidatexamen inom informatik sedan våren -16. Har just nu börjat på att läsa en magister i informatik, vilken är ett år. Fick i förra veckan erbjudande om att komma på jobbintervju på Volvo som är sedan tidigare en arbetsplats jag finner är väldigt lockande. Jag åkte dit och jobbet verkade otroligt roligt! Men frågan är vad som är det bästa alternativet. Att hoppa av magistern och ta ett jobb som ger många möjligheter, ett jobb som jag kanske inte kommer att ha möjlighet till senare. Eller tacka nej till jobbet (vilket känns lite galet, att tacka nej till ett jobb på Volvo) och läsa klart utbildningen som i framtiden kommer att ge mig andra möjligheter? Hur högt värdesätts en påbyggnadsutbildning jämfört med erfarenhet från ett världsomfattande företag?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Angelica!

    fick du Ja på VoIvo? Säger de att de viII att du kommer och skriver på anstäIIningsavtaI? I så faII när viII de på VoIvo att du börjar jobba?

    Jag tänker så här - det behöver inte nödvändigtvis bara "antingen eIIer" utan du kan kanske både "äta kakan och ha den kvar". :)

    Arbetsgivare räknar med 3 månades uppsägningstid för de som söker jobbet, för att det är ganska vanlig uppsägningstid. Ibland har folk även längre uppsägningstid - t.ex 6 månader och de kan tvingas att jobba av heIa sin uppsägningstid, aIIa sex månader på det "gamIa jobbet". Så, om en sådan person med Iång uppsägningstid skuIIe få jobbet på VoIvo i mitten på september 2016 då är uppsägningstiden oktober - mars och hen kan börja jobba från 1 aprl 2017. Och det vet arbetsgivarna om... att det finns sådana faII, då man är tvungen att jobba i flera månader på sin "gamla" arbetsplats.

    Därför skulle du försöka förhandla så att du t.ex jobbar på halvtid på Volvo fram tills dess att du är kIar med Magister. Du kan jobba heltid de veckorna som det är "jullov" på magisterutbildningen, t.ex och den dagen du är klar med Magisterutb., kan du börja jobba på heltid på Volvol - det är mitt förslag att du försöker förhandla på det sättet. Du förklarar till "de på Volvo" att det blir vinna-vinna situation: du får din magisterexamen och de får en ännu mer kvalificerad medarbetare.

    Du får gärna höra av dig sen och berätta hur det går!

    Hälsningar

    MikaeI SYV

    • : Tack för ditt svar! Det är inte säkert att jag får jobbet, men de hade mig som kandidat och de skulle ta in två personer. Vill gärna ha bestämt vad jag själv vill innan de ger besked. Jag blir isåfall anställd som konsult via ett annat företag, antar att volvo gör så för att slippa problem med varsel etc. Därför
    • : - Därför är det ganska bråttom att hoppa in och börja, vilket gör det svårt att skjuta på det som du skriver. De lär ha andra kandidater att ta in isåfall. Hoppar jag av magistern nu kommer det heller inte bli av att jag tar upp det vid ett senare tillfälle då den är ganska avancerad och jag för stunden är inne i pluggandet. Vinner man något på att ha en magister jämfört med erfarenheter? Jag har Ericsson på Cvt sen kandidatuppsatsen och sedan börja jobba på volvo som första jobb är väl egentligen ett guldläge. .
    • Anna : Ett svårt beslut! Har du på intervju frågat hur snabbt VoIvo i så faII viII att du börjar?
    • Anna : Olika arbetsgivare kan säkert tänka olika - vissa tycker att magisterutbildning är mer värdefull och andra- att arbetslivserfarenhet är mer värdefull. Kankse kan arbetsvägledare på arbetsförmedlingen bättre svara på den frågan, då AF har många kontakter med olika arbetsgivare; kanske de kan hjälpa dig att bestämma vad som är mer fördelaktiv för dig med tanke på att öka din "anställningsbarhet", som AF brukar kalla det. :)
    • : Ja otroligt svårt, jobbet började i princip direkt gärna nästa vecka.. Ja det kanske är ett alternativ, kan höra med dem. Tack :)
    • Liselotte : Även om jobbet börjar nästa vecka, är det på Heltid? kan du jobba på deltid, i alla fall mindre än 100%, kanske 75%? Det finns exempel när folk jobbar heltid och samtidigt läser på heltid också. Det är ovanligt men det finns exempel på det. I så fall får man under just den mycket intensiva perioden ta hjälp av familj och vänner, om man kan. Det är inget vi rekommenderar att alla åtar dig, men jag vill bara berätta att det finns exempel på folk som har lyckats med det!
    • : Jobbet är heltid och eftersom det är som konsult antar jag att man måste gå in för det till 120%. Utbildningen är tuff, kommer tyvärr inte klara av att lägga fokus på annat om jag ska klara av det. Så det kommer att bli antingen eller tyvärr, vilket gör det hela väldigt svårt!
    • Ludmila : men fick du redan jobbet? elIer ett Konkret erbjudande om jobbet? Du kanske tyvärr inte får erbjudande om jobbet och då har du spenderat mycket tid i onödan med att oroa dig om val som kanske inte ens blir aktueIIt?
    Läs alla kommentarer