Sofie
    Jag är så himla kluven och vet inte vad jag ska välja för linje på gymnasiet. Jag känner inte att det finns en enda linje som tilltalar mig ordentligt och som jag verkligen känner passar mig. Har du några tips för hur jag kan gå till väga?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sofie,
    jag föreslår att du gör ett intressetest som finns på http://www.gymnasieguiden.se/testet. Du kan delvis få inspiration och idéer utifrån frågorna, som ställs och delvis utifrån det svar som du får. Efter testet får du förslag på de program som du bör titta lite mer noggrant på...
    Vad vill du jobba med i framtiden?
    Har du något fritidsintresse?
    Tror du att du vill läsa på högskola eller yrkeshögskola efter gymnasiet?
    Du kan också göra så här: titta på högskoleutbildningar på www.studera.nu

    och på yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se och om du hittar någon/några utbildningar som lockar - kan du söka gymnasieprogram med mål att få BEHÖRIGHET till de eftergymnasiala utbildningar som du vill söka.

    Gå på Öppet hus på några gymnasieskolor som finns nära dig. Du kan få inspiration där. Gymnasiemässan är också jättebra att besöka om du får möjlighet! Du kan gå på Öppet hus och Gymnasiemässa helt förutsättningslöst, du behöver inte ha bestämt dig angående gymnasieprogram, du kan säga - om de frågar - precis som det är att du är osäker och vill kolla in olika alternativ.

    Läs några reportage på http://www.gymnasieguiden.se/reportage och se om du får lite inspiration där.

    Återkom gärna efter det att du har gjort testet och har läst några reportage!
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV