Ellen
    Hej!
    Jag ska börja nian nu till hösten och har ett tag nu funderat på vilken linje jag ska välja.
    För mig har det stått mellan samhälle eller IB länge nu. Jag är intresserad av SO ämnena, biologi och engelska är mitt favorit ämne. Då blir ju samhälle eller IB ett ganska tydligt val.

    Problemet är nu att jag har ABSOLUT ingen aning om vad jag vill jobba med. Jag har funderat mycket på veterinär eftersom jag älskar djur. Men min SYV på skolan sa att då måste man läsa natur. Jag har även funderat på jobb inom vården eller programmerare. Helst vill jag jobba med människor eller djur.

    Eftersom jag nu är så osäker på vad jag vill utbilda mig till vill jag ju självklart ha en sådan bred linje som möjligt, alltså natur.
    Dock verkar linjen väldigt tuff. Plus att NO ämnena inte är min starkaste sida. Jag har C i alla mina SO och NO ämnen men NO jag fått jobba ganska hårt med och SO ämnena har jag inte behövt göra det.

    I NO är jag dock väldigt intresserad av teknik och biologi. Så NO ämnena är inte omöjliga för mig, jag måste bara lägga ner mer tid på plugg. Dock har jag extremt svårt för matte. Jag har aldrig varit bra på det och min logoped som gjorde min dyslexiutredning tror att jag har dyskalkyli.

    Nu till mina frågor. Hur mycket matte är det i natur och samhällsprogrammen? Är natur för svårt för mig med problem med matte?
    Hur bred är samhälle vs natur?
    Hur bred är IB?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är svårt att säga eftersom jag inte känner till din kapacitet annat än det du beskriver om dig själv. Om jag får gå efter dina intressen som du nämner OCH att du förmodligen har dyskalkyli så verkar ju Sam eller IB passa dig bäst utifrån dina förutsättningar just nu. Om du sedan vill gå vidare inom yrken som kräver mer naturämnen så kan du alltid gå ett Naturvetenskapligt basår på högskolan - då kan du koncentrera dig på naturämnen och matten där när du är lite äldre och kanske vet lite mer om vad du vill. /Lena, Syv