Klara
    Hej! Jag har noll koll på varken vilket program eller skola jag ska välja. Det jag gillar i skolan är språk, samhälle, saker som rör olika människor och olika kulturer, lite ekonomi och även miljöfrågor. Jag är social och tycker om att bestämma. Jag är egentligen inte dålig på något ämne utan har tvärt om (inte för att skryta) väldigt höga betyg. Jag vill såklart använda mig av den fördelen och välja en så bra skola som möjligt för att få så bra möjligheter som möjligt i framtiden. Jag vill läsa vidare efter gymnasiet. Sen skulle jag vilja jobba med något där jag kan hjälpa andra människor, kanske utomlands, eller något med miljö eller liknande. Jag vill ha en bred utbildning som ger mig så bra möjligheter som möjligt att läsa vidare senare. Jag bor utanför Lund och vill därför plugga i Lund, eller möjligen Malmö. Hade älskat att få förslag och tips!

    Har dessutom hört att det finns något som heter samhälle Europa. Finns det? Och var hittar jag det?

    Oj vad långt det blev, men hoppas att jag kan få lite svar och tips. Tack på förhand!
    Kram Klara!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, du ringar ju in ett par program som du bör kika vidare på, Samhällsvetenskap, Ekonomi eller Humanistiska programmet. Du kan läsa mer om dessa program här http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/gymnasieskolans-program

    På dessa tre program kan du läsa allt från beteendevetenskap, språk och ekonomi. Läs igenom vilka kurser man läser, gå på mässor och Öppna hus, prata med elever och lärare - vad du ska välja är inget som plötsligt en dag ramlar ner i huvudet på dig - du måste vara väldigt aktiv och ta reda på det du behöver för att ta beslut. Kanske gå en provdag på skolor som du är intresserad av - det brukar hjälpa!

    Dessvärre känner jag inte till gymnasier i Skåne men via denna länk kan du säkert hitta intressanta skolor som kanske kan ha just en Europainriktning http://www.skanegy.se/

    /Lena, Syv